Kropp och själ

leslita.blogg.se

Självutplåning eller medvetenhet?

Publicerad 2010-11-30 09:00:00 i Psykologi, Yoga och stretch,

New age är ett ganska så otydligt begrepp och det är lite det som har gjort att jag själv börjat kalla mig new age-are. Det är bara ett sätt för mig att visa att jag är en spirituell person utan att markera tillhörighet. Jag läste ett intressant inlägg som handlar om hur new age-are har förvrängt yoga syftet. Yoga som tydligen ingår i new age "rörelsens" religösa utövande.

Visste ni det här om yoga?
I Indien som är yogans ursprung så utövar de yoga för att man ska nå självutplåning. De vill ta avstånd ifrån det egna jaget och på så sätt belönas genom att inte återföddas som är det ultimata. När man återföds inom den österländska kulturen så innebär det att man inte är färdig utan har återvänt för att uppfylla allt som krävs av en som människa.

Enligt det mer västerländska synsättet så handlar yoga om att nå en självmedvetenhet. Få bättre hälsa och liv på jorden. Och mer om balans och att acceptans. I buddismen är det nästan som ett förnekande och det är ju tvärtom.

Dashama
Foto: Dashama,

Jag vet inte enligt vilken tradition jag utövar yoga. Inte är det självutplåning. Det är nog en kombination av att vara "här och nu" och samtidigt försvinna helt. Mest är det för att jag tycker att det är skönt och bra träning. Men yoga begreppet i sig är ju inte bara träningsformen (asanas) utan en hel livsstil. Och jag är ingen "Yogi". Dessutom är jag inte medlem i någon new age rörelse heller. Jag plockar lite från olika traditioner. New age är bara ett sätt att visa att man är spirituell på något vis. Jag går inte efter någon tro.

Vad tror ni? Är yogans syfte förvrängd? Eller kanske bara anpassad för ickereligösa? Är det rätt eller fel? Dela med dig av dina tankar och vad yoga och new age betyder för dig.


♥Relaterade inlägg om yoga/meditation: sahajayoga, Dashama, Gratis yoga i sthlm, The scorpion, dans och yoga, yogaswing, bikramyoga, acroyoga och yoggi, Yoga, The worlds largest wellnes ryth and yoga session, Yoga ljudbok,

Om

Min profilbild