Kropp och själ

leslita.blogg.se

Om min tro

Publicerad 2009-10-12 10:00:00 i Om Leslita,

Med en katolsk uppfostran bröt sig flickan loss då hon upptäckte sitt tredje öga. Shamanism, kurser i kinesisk medicin och ayurveda var bara några traditioner som hon stötte på i sin andliga resa. Efter många års sökande är det fortfarande svårt att välja rätt ord utan att få andra människors chockerande och dömande blickar på sig.  

Redan som liten flicka kände jag ett intresse för det övernaturliga och *andliga*. Jag har alltid haft ett öppet sjätte sinne och känt att det finns mer i välden än det vi kan se och framför allt så kände jag att det fanns mer inom mig. Jag konfirmerade mig i en protestantisk kyrka och vi bad bordsbön innan middagen men jag förstod aldrig konceptet med kristendom eller katolicism. Varför ska man straffas eller belönas efter döden? Varför kan man inte få ha det bra nu? Under livet? Att man ska få komma till himlen och paradiset sen, vad är då meningen med att finnas här nu?

 

Mitt andliga sökande

I årskurs fyra började sökandet. Jag började läsa på om olika trosåskådningar och fastnade för *wicca* ett tag. Då ville jag inget annat än att vara medlem i en coven och bli initierad. När jag sedan fyllde 18 som var åldersgränsen för att bli medlem i en coven så kändes det som att wicca var för strikt och jag ville inte tillhöra en religion eller enbart en tro. Den del ur wicca som jag gillar är att man ska leva i samklang med naturen, djuren, växterna och allt levande. Jag började se och känna den sammanlänkade kraften inom mig med allt levande runtomkring. I stenarna, träden, örterna och regnet, precis som de fem elementen som är jord, luft, eld, vatten insåg jag senare.  

  

 

Vill bara klargöra att det här inte har något med satanism, voodoo eller svart konst att göra.

Det kommer alltid att slå tillbaka till dig om du vill någon något ont.

Man ska behandla andra så man själv vill bli behandlad.

 

*Psykologi*

Det kan likställas med attraktionslagen som säger att allt du skickar ut i universum kommer tillbaka vare sig det är ont eller gott, positivt eller negativt. Det är dina tankar som både styr och hindrar dig från att bygga upp det liv du vill ha. Ibland gör jag healing ritualer för hälsotillstånd och psykiska tankar som är oönskade, jag ser affirmationer, meditation och psykologi som en sorts ritualer.

Jag började med att göra ritualer och besvärjelser för att stärka en egenskap hos mig själv som t.ex. mod, styrka, självförtroende, energi, kärleksfullhet o.s.v. I stort sätt vad som helst. Man kan även vända på det och försöka få bort, tona ned eller kunna hantera en egenskap som egoism, nedstämdhet eller rädsla. Som redan nämnt handlar allt om hur människans sinne fungerar, psykologin. Att jobba med sin personliga utveckling och sträva efter att bli en bättre människa.

Jag tror på att tecken kan vägleda oss rätt men inte på att våra öden är förutbestämda. Jag tror på att vi styr vårat eget liv. Dina TANKAR styr ditt liv! Tänker du negativt så kommer hela ditt liv att kännas negativt, tänker du däremot positivt; även om det inte ens är sant så kan du lura din hjärna att tro att du mår bra och att livet är underbart.

  

 

Att utveckla sin gåva

Jag tror på att det finns människor som är födda med en gåva men även att alla kan lära sig hitta magin inom sig. Jag är väldigt säker på att dina sovande drömmar kan ge dig budskap, att *auror* som jag har förmågan att se; också kan berätta saker om dig. Jag tror på andar då jag har upplevt deras närvaro ett antal gånger. Jag tror på astrologi och liv på andra planeter. Jag tror på att det finns andra levande varelser bortom människorna, djuren och det liv vi har på vår jord. Universum är större än man kan föreställa sig och det är omöjligt i mina tankar att det inte finns någon annan existens än oss. Jag tror även att de är intelligentare och har utvecklas mycket mer. Det vi kallar övernaturliga gåvor kanske de har som "basic färdigheter". Vi människor har inte lärt oss att använda och hantera det. Vi vet inte ens hur man använder 100 % av hjärnan.

 

*Olika kulturella traditioner*

Jag har inspirerats av olika kulturer och deras *behandlingsmetoder*. Under mitt andliga sökande så ville jag känna en tillhörighet till *indianer*, då de finns i min avlägsna släkt, jag läste på om shamaner och mayafolket. Jag ville jobba, leva och lära som kineser gör med *kinesisk medicin* så jag gick många kurser och lärde mig konsten att utöva kinesisk medicin.

Men med tiden har jag insett att det enbart är ett intresse jag har. Det är en kunskap som man kan ha men man måste känna en tillhörighet och på riktigt förstå läran, vilket kan ta många år innan man känner kraften. Det är en lära som har förts vidare genom blodet i tusentals år.

Till exempel kan jag lära mig om *örternas* påverkan på kroppen, sjukdomar och göra inre psykotiska transresor till indianmusik men det skulle kännas respektlöst att kalla mig schaman. Jag kan lära mig om *ayurveda* och taoism men jag kommer aldrig att bli en del av ”dem” och deras traditioner, levnadssätt eller tro.

Jag har inte tappat tron på dessa ”kulturer”, jag tycker fortfarande att det är oerhört intressant att läsa om och jag ser ju att det fungerar. Behandlingsmetoderna, örterna, *massage*, akupunktur o.s.v. men det finns inte inom mig.

 

Slutsats

Så när folk frågar mig vad jag tror på så brukar jag svara att jag är spirituellt lagd med ett öppet sjätte sinne, tror på magi och moder jord. Att det finns en kraft inom oss alla som vi kan lära oss använda med hjälp av olika redskap. Kraften finns att hämta i allt runtomkring oss, i naturen. Om energierna från personen som frågar känns rätt så kan jag säga att jag är en *häxa*.   

 

 

Vad har detta inlägget väckt för tankar hos dig? Vad tror du på?

Berätta gärna om din tro.

 

* Klicka på *länkarna* för att läsa mer...

Kommentarer

Postat av: maria

Publicerad 2009-10-11 13:16:46

tackar :) ja de är kul med såna tävlingar :)

Postat av: MissMagicGirl

Publicerad 2009-10-11 18:36:53

Superbra inlägg! Jätte intressant att läsa och det känns som att jag fått en tydligare bild av dig. :)

Kul att du skrev om detta!

Postat av: cilla

Publicerad 2009-10-11 20:03:25

tycker att du har skrivit bra, wicca är ganska brett så det är svårt att greppa allt men du är duktig, många ser på en som om man var idiot men jag tänker att de är bara ovetande så det är okej. jag och mina vänner som lever efter detta är väldigt olika i sättet att tolka och efterleva, det är väl det jag tycker bäst om att man är faktiskt inte styrd utan man kan leva som det känns rätt. kramisar

Postat av: Elisabeth

Publicerad 2009-10-12 10:59:51

Hej vännen! Intressant att läsa detta, för jag visste inte mycket av det här. jag skäms lite över att jag inte har lärt känna dej bättre inom det här området.. Vi får prata på telefon snart tycker jag. åker förmodligen hem till Thn imorn. nån dag i veckan ialf. Där finns det hemtelefon:)

Postat av: Maja.

Publicerad 2009-10-12 11:19:50

Otroligt intressant inlägg, jag fastnade totalt:)

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-10-12 11:52:01

Hejsan Elisabeth! Bra att du tyckte det var intressant. Det är nog jag som har undanhållt det för dig inte ditt fel. Du får gärna fråga om du undrar nått, Men känns bra att du vet nu ;) Vi måste verkligen börja ringa varan oftare :)Hade så trevligt i Thn. Kramar <3

Postat av: cilla

Publicerad 2009-10-12 13:51:31

har försökt, jag är den första med blogg i min "grupp" men snart kanske jag lyckas. jag skall visa dem din blogg så blir de kanske sugna. de flesta säger att det blir så mycket negativt. vissa av mina läsare är wicca men de är också väldigt tysta om det. jag har själv varit tyst i många år, men man blir äldre och "tuffare" kramisar

Postat av: Maria

Publicerad 2010-05-11 09:44:43

Wow, häftigt att du vågat stå för vad du tror på sen du var så pass liten. Är väldigt imponerad av dig måste jag säga! Jag märker nu när jag börjar bli mer intresserad av andlighet och alt. medicin, att en del tycker att man är helt koko. Men äntligen börjar jag känna att det spelar ingen roll, det viktiga är ju att jag tror på det, och vågar stå för det, och att det hjälper mig. Tack för att ger mig så mycket inspiration! Maria

Postat av: lilitha

Publicerad 2010-09-19 01:38:48

Här är vi ganska lika du och jag...fast det skiljer många år mellan oss. Kram Lilitha

Postat av: Sarah

Publicerad 2011-01-15 23:49:34

SV: Tack ska du ha. Själv tycker jag att det liknar bara nå lite Braddan. :)



Ett riktigt intressant inlägg och schysst blogg!

Btw, snackar du spanska med dina föräldrar? :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild