Kropp och själ

leslita.blogg.se

Acro Yoga

Publicerad 2009-10-29 09:14:00 i Yoga och stretch,

Som alla redan vet så älskar jag akrobatik och så gillar jag yoga ganska mycket men har inte blivit fullt lika duktig på det än. Vet ni vad jag såg för nyhet idag i en Yoga magasin? Acro yoga alltså akrobatisk yoga som man gör i par eller i grupp. Jag har ju även tränat cheerleading ett tag och det påminner lite gran om pyramiderna. Positionerna heter till och med likadant, bas (den som håller upp), flyer (top )och spotter (hjälpredaren).

2 stycken
3 stycken
4 stycken

Och sen kan man fortsätta hur mycket som helst. Vanligast vad jag har sett på bilden är att mannen som är naturligt starkare oftast är bas och att kvinnan som är vigare och lättare är flyer. Likadant inom Cheer. Alltså vad roligt, när detta slår igenom i Sverige så kommer jag definitivt att testa på!


Att leva som en Yoggi
Visste ni att Yoga är en hel livsstil? Att träna rörelserna är bara en del av det. De har vissa "regler" motsvarande de 10 budorden skojade vi om på lektionen igår. Det är 8 st steg där allt ingår. Du ska ej skada och bruka våld, treäna fysik yoga, meditera för att hitta dig själv och göra andningsövningar för att stressa ner. Allt handlar om att hitta balansen. Det sista åttonde steget är målet, det väljer man själv vad syftet är eller om man vill ha många delmål. Jag tror att man märker när man har lyckats och är "framme".

-Vi har ju börjat med Yoga på schemalagd tid på Universitetet, det ingår i denna kurs jag läser nu. Och det är verkligen jätte roligt. Jag blir så inspirerad att verkligen gå in för det. Jag har tränat lite hemma bara på senaste tiden. Idag har vi Yoga hela dagen, föreläsning och praktiskt.  Kanske eventuellt får jag ta något kort idag som jag kan lägga in här... Namasté

Jag kan berätta mer exakt om de 8 stegen sen om ni vill? Vad tror ni om Acro-yoga? Är det något som kommer att bli populärt eller är det för avvikande ifrån den traditionella yogan?

*Relaterade länkar: Allt om yoga tidningen, Acroyoga,
*Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Yoga, The worlds largest wellnes ryth and yoga session, Yoga ljudbok,

Om

Min profilbild