Kropp och själ

leslita.blogg.se

No poo metoden

Publicerad 2010-05-06 17:10:43 i Hårvård,

Jag använder som bekant inte schampo. Har nämnt det lite på bloggen innan men idag tänkte jag ge er en riktig introduktion i hur det går till. Jag har inte använt schampo på över två år vad jag kan minnas. Men vi tar det från början. Jag har alltid haft långt, tjockt, lockigt hår som måste vårdas mycket. Jag har testat alla balsam och schampo märkena som finns men inget tycktes bli bra. Håret var oftast för torrt oavsett om jag gjorde hårinpackning ofta och toppade. Det hela började med att jag undrade om man kunde tillsätta fett i håret för att det inte skulle bli så torrt. Så jag testade nybörjaroljan oliv.  Sedan testade jag mandelolja och jojobaolja. När jag surfade runt på Internet så hittade jag en sida som heter lockig.se (se länklista). Och där förespråkade dem att sluta med schampo helt. Så jag bestämde mig för att testa.

Varför? enkelt svar, "naturligt är alltid bättre". Innan dessa produkter började tillverkas så använde sig människorna av naturen. Har du funderat över vad du har i håret (och på huden). Och tänk hur dem får fram vissa ingredienser och att det inte är speciellt miljövänligt. För lockigt hår funkar no poo metoden speciellt bra, lockarna blir mer synliga och mer väldefinierade. Men det funkar förstås på rakt hår också, sägs att det får mer volym. Håret känns mjukare, mer återfuktat, renare och lent och allt du kan önska dig. (*Läs mer*)
Stort hår och en grå jako

Hur går det till? Man använder bara balsam och naturliga produkter som jag återkommer till.
Allt handlar om innehållsförteckningen! När man väljer ett balsam och "sista schampo" så kollar man noggrant igenom så att det inte innehåller silikoner, mineraloljor, alkohol och annat som FÖRSTÖR och TORKAR ut håret. På lockig.se så finns listor på märken som är Godkända.
  • Det första man ska göra är att använda ett "sista schampo" utefter checklistan för kemikalier. Detta är för att få ur allt gammalt smuts och med det menar jag silikoner och kemikalier. När man har tvättat ur det ordentligt med sitt sista schampo så kan processen starta. I början kan håret kännas fett och jobbigt men stå ut! Det är verkligen värt det när ditt hår har vant sig.
  • Man kan ha två olika balsam ett "tvätt balsam" som är tunnare och ett tjockare balsam att ha efteråt. "Tvätt balsamet" ska man "schamponera" in i hårbotten och gnugga ordentligt! Massera hårbotten i någon minut och skölj ur ordentligt. "Efter balsamet" ska återfukta (och reda ut) blanda gärna detta med andra naturliga ingredienser.
  • Naturliga ingredienser kan vara honung, aloevera, vegetabiliska oljor, smör (t.ex. shea eller cocos), kakao os.v os.v Det är bara fantasin som sätter stopp.
Ja svårare än så är det inte. Sluta med schampo, välj en godkänd balsam och lär dig blanda lite egna recept. Men ha tålamod och testa dig fram lite. När du har hittat ditt märke och dina recept så kommer ditt hår att både se och kännas bättre! Någon mer som använder No poo/balsammetoden? Går det bra? Hur gör du? Vilka märken, naturliga ingredienser använder du?

Kommentarer

Postat av: Joline

Publicerad 2010-05-06 21:54:05

Intressant :P Blev sugen på att testa. Har iofs rätt kort hår men det lär ju inte spela någon roll eller? Lockigt är det däremot och därför använder jag plattången mycket :/ Gillar mina lockar men inte när håret är kort. Klippte mig från hyfsat långt till cm-kort i nacken, för att verkligen få bort allt det slitna (som det blev all tupering/ plattång) och låta fräscht hår växa ut! Känns ju lägligt att skippa plattång och skadliga produkter så att håret verkligen blir fräscht! =) Tack för tpiset!

Postat av: Tia

Publicerad 2010-05-07 00:37:21

Har läst om de innan &' även varit inne på deras hemsida. Har själv torrt hår i perioder men denna metoden va inget för mej ännu iaf har köpte vårdande schampoo & inpackningar oh de funkar jätte bra för mej :)



En sak ja däremot inte gjort på 10 år är att kamma håret & föna det , SLITER oerhört på mitt hår iaf :)

Postat av: Joline

Publicerad 2010-05-07 10:45:13

sidan heter http://www.bhteamet.se/1/sv/sokresultat-bh/sokresultat-bh.php :)

Postat av: Joanna Svärd

Publicerad 2012-01-17 19:41:12

Tack för tipsen och jag blir verkligen sugen på att testa! =)



Postat av: Hanan

Publicerad 2012-02-20 23:33:14

Tipsar varmt om nya butiken som erbjuder No poo. htt://bodybazar.com och grattis till dig som har slutat använda SLS schampo. Det behöver inte löddra för att bli rent ju :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild