Kropp och själ

leslita.blogg.se

Qigong - välgörande för kropp och själ

Publicerad 2010-02-26 18:10:12 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin,

Jag läste runt lite om medicinsk forskning och TKM på Epoch Times som jag tycker är en väldigt lärorik sida/tidning. Plötsligt upptäcker jag att min Lärare är med i en nyhetsartikel angående Qi gong som han har forskat på. Detta är en förkortad version i punktform.

Ny svensk avhandling visar på goda hälsoeffekter
(Epoch Times Sverige 25.03.2009 16:00)


John Jouper, som till vardags undervisar i hälsobefrämjande beteende vid Örebro universitet, har kommit fram till att Qigong:
  • Qigong kan jämföras med hård träning men den är bättre lämpad för dem som har svårt att utföra ansträngande aktiviteter
  • Qigong är en utmärkt hälsometod för äldre och för dem som av olika orsaker inte klarar av allt för krävande motionsformer.
  • är ett verktyg för avslappning och stresshantering
  • Det kan bli en ond spiral av pressen att må bra som istället gör oss stressade. Kropp och själ är inte i samklang. Att utöva qigong hjälper utövaren att släppa negativa tankar och stress. När man koncentrerar sig på rörelserna så rensar man huvudet, orostankarna lämnar kroppen för att istället ge plats för lugn och välbefinnande.
  • Qigong kan hjälpa personen att hitta lugnet även i stressade vardagssituationer. Man kan lära sig att koncentrera tankarna och guida livsenergin (qi-energin).
  • Personer som skattar sin koncentration som bra, också skattar sin hälsa som god. De har lägre stressnivåer och i stället mer energi.

TKM, TCM, Traditionell Kinesisk Medicin, Qi gong, forskning, Örebros Universitet, Avhandling, goda hälsoeffkter, blogg, leslita, John Jouper


John förklarar att vanlig träning ökar ämnesomsättningen medan Qigong gör det motsatta. Qigong kan ta dig till djup avslappning. Det viktigt att man hittar koncentrationen. Det handlar inte om att prestera.

– Motiven bakom varför man tränar är det viktiga. Man ska träna för att må bra. Tränar man för välmående är chansen större att man fortsätter att träna långsiktigt, men också att man gör det mer frekvent, säger John.

 

Någon som har testat eller skulle vilja testa Qigong? Vad har det gett dig för effekter?


*Läs hela texten på Epoch Times: Qigong - välgörande för kropp och själ,

*Läs gärna tidigare inlägg inom relevant ämne: Fan Xiulan-Grand master i Qi gong, Om Fan Xiulan, Qi gong, Tai chi, TKM,

Kommentarer

Postat av: Räven

Publicerad 2010-02-26 19:17:09

Haha tack :) Ja det ska jag göra! Så länge frakten inte är så dyr så är det ju lugnt ^^ Hur länge håller bokrean på egentligen?



Jaa jag ska skriva ut en karta tror jag haha, jag är inte så bra på det där med att hitta på platser jag aldrig varit på¨. Får nog mejla och fråga om vägen ^^



Klippa får nog vänta men i framtiden så :) Haha ditt hår är ju jättefint!!!! Vill du ha lite rött i det kan du ju prova färga med henna på din vanliga färg bara så kanske det skimrar i rött i solen iaf ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild