Kropp och själ

leslita.blogg.se

Fan Xiulan i Hälsans hus Grythyttan

Publicerad 2010-02-10 16:42:33 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin,

Igår kom Fan Xiulan från Kina för att besöka Spa programmet vid Örebro Universitet. Det var verkligen en upplevelse. Jag var otroligt glad när jag träffade henne igår och hon var så vänlig. Hon berättade att jag hade ett varmt hjärta och en balanserad Qi.




Fan Xiulan berättade vackra berättelser om filosofin bakom Traditionell Kinesisk Medicin-TKM. Berättade historien bakom flera örter och teér. Hon berättade om sitt Hälsocenter som hon öppnat i Kina där hon tar emot patienter och hjälper människor med obalanserad hälsa. Med hjälp av akupunktur, tuinamassage,örtmedicin, meditation och träningsformer. Fan Xiulan är läkare i TKM och auktoriserad grandmaster i Qi gong. Fan Xiulan har lärt ut en metod som kallas Biyun metoden i Qi gong som har blivit välkänd världen över.

Vi började dagen med att sitta i lugnet och lyssna och betrakta. Hon pratar bara Kinesiska och hade därför en tolk med sig. Hon har en otrolig inlevelse när hon berättar och det syns att hon brinner för sitt område. Väldigt inspirerande.

Vi fick ett örtte som har många goda hälsoeffekter, bl.a. utrensande.

Sedan gjorde vi tillsammans en stilla Qi gong som kan liknas vid meditation. Man skulle föreställa sig ett ljus som lysste upp del för del av kroppen och andningen var även i fokus. Ett vitt sken som spred värme.

Vi fick smaka på en folkmedicinsk dryck, det såg ut som ett svagt blandat kaffe i bruna nyanser och var uppvärmt. Smakade ljuvligt! Det var tre olika örter i och honung.



Sedan hade vi givetvis ett Qi gong pass med henne. Delfinkraftens qi gong som lärs ut på biyun centret.
Jag råkade ställa mig nära en takpelare i rummet och då kom hon fram till mig, tog tag i min hand omtänksamt och förde mig igenom rummet så att jag fick stå längst fram. Det enda hon sa var "Feng Shui" och pekade upp mot taket där jag stod innan. Feng shui innebär hur energierna flödar i ett rum och påverkar människorna.

Hennes tolk som också jobbar som instruktör på hennes center; ledde passet på svenska. Han gick nogrant igenom varje rörelse och vad som var bra att tänka på. Våra kunskaper och egen övning vi elever haft under terminens gång räckte gott och väl. Han var nöjd.

Sedan visade även Fan Xiulan alla rörelserna och beskrev dess hälsoeffekter och ingående vad vi som terapeuter bör veta. Kontraindikationer och femelementsläran och yin&yang och meridiansystemet.

Dagen avslutades med diplomutdelning och försäljning av böcker, örter och te. Jag hade redan köppt en av hennes två böcker som jag hade tagit med mig. Hon signerade den åt mig.

Eftersom att jag hade buss väntetid så stannade jag kvar en stund och pratade med henne (genom tolken). Hon sa att jag var vacker och undrade vilket ursprungsland jag har, jag svarade att det var Chile och hon berättade att de varit i Brasilen ett antal gånger. Hon berättade att hon håller i föreläsningar i flera länder och att jag var välkommen att hälsa på och gå kurser. Jag visade ett stor intresse och Fan Xiulan gav mig en kram :o

Det var en underbart minnesvärd dag!

Kommentarer

Postat av: dannie

Publicerad 2010-02-10 17:25:30

ja det kan jag tänka mig! åh, vill göra detnu igen då vi pratar om det! gu se skönt :D

Postat av: Tiia

Publicerad 2010-02-10 17:46:29

Ne va kul att du fick träffa henne , läste att de va liter problem med att hinna till både intervjun och träffa henne så skönt att du hann med båda :)

Postat av: Tiia

Publicerad 2010-02-10 19:50:56

Jo föressten tack för kommentaren ska försöka slänga in lite mera roliga recpet i bloggen, har fått något konstigt intresse för matlagning &' bakning på senaste tiden love it :)

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-10 19:54:18

Jag brukar få ont i ryggen ibland, kanske för stelhet..brukar få sånna där låsningar!



Sj??Coolt att de har Qi gong på vårat universitet(jag bor i örebro)..hade jag ingen aning om, fanns sånt:)

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-10 22:31:55

Japp där bor jag minsann! Jaså det är där ni håller till, vad kul:)



Joo jag får nog gå till en massör och kolla upp läget, lite drygt när man det " låser " sig hehe.



Ha en bra kväll:)

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-10 22:33:32

Jaa juste, joo håller med, det var fint. Hade tänkt ha hårt lite uppsatt och resten löst.. Joo klänningen är finfin på...får se bild senare:)

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-10 23:32:33

Jo det är sant det!! Där alla håller till men ni får göra de bästa av situationen:)



Jag läser faktist bild estet..där jag nog vill hålla på med design..men utseende & skönhet är också lockande yrke...men bild är en bra grund att stå på eftersom man får en sån bredd. Men spa programmet kanske vore ngt..vad har du pluggat/pluggar ?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild