Kropp och själ

leslita.blogg.se

En dag på redaktionen

Publicerad 2010-11-29 12:57:27 i

8.00 börjar dagen och jag startar datorn. Skriver upp vad som ska vara klart och hur dagen ska användas. Jag fortsätter skiva på reportaget om ridklubben som jag påbörjade lite smått i fredags. Läser igenom mina anteckningar och organiserar med färgade markeringspennor. Orange handlar om hästarna, grönt handlar om undervisningen och blått är anteckningar om säkerheten på ridklubben os.v

10.00
har jag nästan skrivit klart artikeln om ridklubben, redigerat småsaker på TKM artikeln och känner mig ganska nöjd. Strax efter kommer min redaktionschefen med en lapp. "Osteopati klinik Uddevalla" och ett nummer. Är det något som du vill skriva om frågar hon? Ja visst. Jag ringer upp honom och frågar om han vill ställa upp på en intervju. Tyvärr kan han inte träffas. Om den här artikeln ska bli "inför" så måste det publiceras denna vecka, vilket innebär dead line i morgon! Okey vi får ta det på telefon bestämmer vi, han skulle ringa upp.

10.30 Rast betyder att jag har 10min på mig att läsa två tidningar och äta en knäckemacka med en kopp te. Man måste hålla sig uppdaterad.

10.40
förbereder intervjufrågor till Osteopaten. Överför bilderna som jag tog på ridklubben. Riktigt nice. Bildbehandlar ljuset så att de blir skarpare. Sedan har jag telefonintervju med osteopaten som pratar ren medicinspråk. Jag antecknar som en galning och ber honom både repetera och vänta för att hinna med. Vissa pratar på och andra måste man använda intervjuteknik ordentligt för att få fram något.

ca12.00 kommer jag på att jag skulle skriva om julmarknaden också. Ups! när ska jag hinna det? Och jag har inte börjat med Osteopati artikel än. Börjar skriva på artikeln om julmarknad, fastnar ganska snabbt.

13.00 NU tar jag äntligen lunch. (en timma för sent)

Uddevalla Ridklubb
Uddevalla Ridklubb Foto: Lesly Valencia

13.30 åter till jobbet. Alla fyra artiklar ska vara skrivna i dag.

16:30 Slut för dagen


Vad tror ni om att jobba på en redaktion?
I dag hade jag inte uppdrag som jag åkte på eftersom att det är tryckning i morgon och allt sånt redan är gjort. Trevligt ändå. Har lärt mig en del i dag. Både om Journaistik och osteopati.

♥Artiklar: katt artikeln, Bild på ettan UP,
♥Relaterade inlägg om journalistik studier: Ljudets prosodi, Praktikplats, Som journalist vill jag, Fotojournalistik, Magasin och tidningar, Intervjuövning med Video, Journalistik Människa och miljö, Första dagen JMOM,

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2010-11-29 20:21:17

Fyra artiklar på en dag! Det var imponerande! Det låter som att det är fullt ös på redaktionen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild