Kropp och själ

leslita.blogg.se

Som journalist vill jag...

Publicerad 2010-09-17 08:36:00 i

Som journalist vill jag kunna "jobba" med mitt största intresse. Hälsa och alternativ medicin. Det är många som reagerar stark på att jag "plötsligt har bytt karriär/bransch". Det är inte så. Jag fortsätter inom samma spår som jag har utbildad mig till. Som journalist drömmer jag om att bli reseskribent och att få skriva om hälsa, alternativmedicin m.m. Hade varit väldigt intressant att jobba som reporter och åka till olika länder för att träffa och intervjua insatta personer. Skulle vilja skriva om till exempel följande:
  • Hälsa: träning, kost, mental balans.
  • Folkhälsa i andra kulturer: Shamaner/indianer, Ayurveda/yoggi , Kinesisk medicin.
  • Spa och naturlig skönhet. Hår och hudvård, recensera produkter och spanaläggningar.
Shaman

Ja det är det jag vill inrikta mig på som journalist. Jag har många idéer inom dessa områden men jag skulle kunna tänka mig annat också. Te.x.
  • Naturkunskap. Miljöfrågor, djur och natur, ekologi, biologi, naturvård,
  • Medicinsk och psykisk forskning
  • Kulturdelen. Böcker, dans, teater, film, -->recensioner.

Så det var lite om vad jag verkligen brinner för och skulle vilja göra. Därför tycker jag att journalistik med inriktning människa och miljö passar mig utmärkt. Dessutom gillar jag att skriva, uttrycka mig, läsa, intervjua (prata med folk), språk, resa, kultur, fotografera och så har jag länge haft i bakhuvudet att jag vill bli journalist. En annan fördel: Hur roligt är det inte att vara först med att få veta/ta reda på något som man sedan har ansvar att förmedla till folket?

Lämna gärna en kommentar om dina åsikter kring min "plan".


♥Relaterade inlägg inom journalistiken: Fotojournalistik, Magasin och tidningarIntervjuövning med Video, Journalistik Människa och miljöFörsta dagen JMOM,

Om

Min profilbild