Kropp och själ

leslita.blogg.se

Om rökelser

Publicerad 2011-09-12 02:44:32 i Örtapoteket,

Rökelser har en intressant historia. Det är svårt att veta hur långt tid tillbaka det handlar om och var det riktiga ursprunget är. Men man vet att det har används i öst i tusentals år.

Användning i olika kulturer
Det mest kända är bibelberättelsen om de tre vise männen som kom med gåvor till jesusbarnet. På den tiden var rökelser mer värt än guld. Inom katolska och kristna kyrkan använde präster rökelsekar i kyrkan för att rena rummet så att det skulle dofta gott (människor tvättade inte sig så ofta heller). Sedan trodde man att doften skulle skrämma bort häxor och onda andar. Och även att det skulle ta bort smittor och kryp. I Babylonen använde de rökelser för att ta bort stanken av människooffer. Sedan trodde de att gud kom dit rökelser fanns.

Medicinsk användning

Något annat intressant är att man (400-talet f. Kr.) använde rökelse, glödande kol och aska mot underlivsproblem och då främst kvinnor. Man lade detta i en gropp och hukade sig över. Andra åkommor rökelser hjälpte emot är astma, hosta och sömn.


Rökelser

Så vad är rökelser gjorda av?
Jo det finns varianter såklart men de flesta är gjorda av bambupinnar som man har smörjt in med olja och ingredienser från växter och ibland även animaliska ingredienser. Exempel kan vara olibanum/ harts, myrra, jasmin, ceder, sandelträ och ambra. I dag är det tyvärr mycket tillsattser och syntetiska ämnen i många rökelser.  Men det doftar ju ändå gott ;) I vissa kulturer (t.ex. indianer, azteker) inandas man rökelserna och då tillsätter man halucigena växtdelar, örter och ibland tobak.

Vad tycker ni om rökelser? Brukar ni använda det? Vilken sort gillar du i så fall?

♥Källor: Shenet, Wiki, Newsdesk,
♥Liknande inlägg: Aromaoljor, Ginsengrot, Gurkmeja, och kategorin Huskurer och örter,

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-09-12 12:06:50

Jag får ofta ont i huvudet av rökelse och tycker att det känns svårt att andas, men för ett par veckor sen var jag i ett rum där de använde rökelse som luktade kanel, vilket jag gillade jättemycket. Jag älskar allt som luktar kanel! Jag har aldrig förstått grejen med rökelse, men nu klarnade det lite! Tack för infon! :)



Kram!

Postat av: Tess

Publicerad 2011-09-12 21:17:20

Intressant inlägg! .)

Jag gillar doften av rökelser men har inte använt det på många år... idag vet jag inte vilken doft jag skulle välja.. förmodligen något mildt som inte tog över här hemma. Men som sagt... jag gillar doften av alla slags rökelser och känner mig lugn och trygg när jag känner den! :) Kram

Postat av: j

Publicerad 2012-09-28 21:15:30

älskar rökelser bruka göra mina egna för olika tilffällen :)

Svar: Vad intressant, hur gör du det? Vore trevligt om du kunde berätta det eller skicka en länk till någon informativ sida. Tack för din kommentar och tack för att du läser min blogg.
Leslita

Postat av: j

Publicerad 2012-09-29 01:04:46

skriv din mail så kan jag maila så slipper jag lägg ut i kommentar fältet igen :) jo din blogg är väldigt intressant:)

Svar: Min mejl är [email protected]. Ser fram emot att prata mer med dig via mejl.
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild