Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ginseng rot

Publicerad 2009-11-07 16:56:49 i Alternativmedicin, Örtapoteket,

Ginseng Rot är en Naturprodukt

Historiskt: I Kina kan ginseng ha använts under närmare 7000 år. De taoistiska mystikerna i Kina menade att ginseng var kejsaren över alla örter och att den gav ett långt liv, styrka och visdom. Kejsare Shen-ung skrev att Ginseng är den högsta och mest potenta av alla örter. Han menade att ginseng:

  1. Tystar vår djurande.
  2. Stärker själen.
  3. Får fruktan att fly.
  4. Kastar ut ondska.
  5. Ger ljus till ögonen.
  6. Öppnar hjärtat.
  7. Ökar vår förståelse.
  8. Stärker kroppen.
  9. Förlänger livet.

Inte bara i Asien har ginseng använts traditionellt. Herbalisterna och shamaner på den amerikanska kontinenten hade omfattande plantkunskaper. De använda Panax quinquefolius (Amerikansk ginseng) i sin läkekonst läkekonst....

Vad är Ginseng är bra för? (säger vi i väst)

* SAD (årtidsbunden depighet)

* Ger Energi/uppiggande

* Ger Skärpa

* Ger Rofylldhet

* Ger bättre koncentration


(Inlägget ägnat ett person som önskade veta mer om Ginseng, nu kanske du lärde dig nått) Sen blev det lite tjuvstart på nästa kurs som vi ska ha i skolan, Kinesisk kostlära. Örter och medicial rötter och plantor är MAT för dem. Det ska bli spännande att läsa den kursen :)

* Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Aloe vera, Ingefära och förkylningskurer,

Kommentarer

Postat av: sussi

Publicerad 2009-11-07 18:09:18

testade en gising kur när jag var sjuk en gång med killen.funkade inte alls. men antar att det är annorlunda om det är färskt och inte producerat

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-11-07 19:49:59

Du verkar väldigt passionerad av medeciner, och Kina så jag hoppas verkligen du får åka dit någon gång!



Helt ärligt, så när ajag var i kina köpte jag bara ett par skor, gympaskor. Och lite converse, men jag är sjukt sur att jag inte köpa mer högklackat och sånt men om man ska handla skor i kina så får man önska sig små fötter. Det var SJUKT svårt att hitta något i stl 41 ´+ att deras storlekar är minder så 41 kan vara 39 egentligen. Hehe :)

Postat av: Justine

Publicerad 2009-11-07 20:26:13

sv: haha tack:) nejnej han bör ju här i Linköping och då jag bodde i Flen och han komm till mig varandra helg och tiden gick vi blev tillsammans och sen jag bestämde mig att flytta till honom så att man behöver inte åka hit o dit och nu vi bor i samma stad:)



sött blogg du har:) ha en super trevlig kväll! kramis

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-11-07 20:39:48

Haha, oj! Det ser faktiskt ut som om jag har rött hår xD Jag har ljusbrunt hår, det är nog ljuset , haha. MEn snart ska jag slinga det blondare. ;) Ska du färga ditt mörkare eller ljusare? Lägg upp bilder, jagälskar att se folk med sina nya frisyrer hahah XD :D

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-11-07 20:54:03

BLOGGVÄRLDENS MEST MUSIKFYLLDA BLOGG ÄR NU IGÅNG! KIKA IN OCH LYSSNA PÅ ALL GRYM MUSIK SAMT REMIXER SOM DET BJUDS PÅ!

http://ceciliesjostrand.blogg.se

http://ceciliesjostrand.blogg.se

http://ceciliesjostrand.blogg.se

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-11-07 21:19:36

Shit så snygg hårfärg! Det kommer säkert att bli grymt snyggt på dej. :) Jag har aldrig färgat håret innan, men om jag ska göra så ska det bli mörkare. Fast nu ska jag bara slinga ljusare. Hehe ;)



Visste du att i Kina så finns det en världskänd medecin man, Dr. Ho. Han har varit med i tidningar och har botat tusentals människor med sina örtor. Om du åker till Kina, träffa honom! Han är 85 år, men pigg som en 20 åring. Jag har träffat honom, och han en massa örter och bjuder alltid sina gäster på ett slags hälsoörtte. :) Bara tänkte ifall du var intresserad? ;)

Postat av: Kristin

Publicerad 2009-11-07 21:25:57

Hejsan!



Vad gärna med och tävla i min blogg om ett hudvårdskit till ett värde av 735 kronor =) Behövs ingen blogg för att deltaga!



Direktlänk: http://liddie.blogg.se/2009/november/compete.html#comment



Kram!

Postat av: anna

Publicerad 2009-11-07 22:32:21

Sv: Tack! Tog den själv när jag var i Kina för 2 veckor sen =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild