Kropp och själ

leslita.blogg.se

ÖRTMEDICIN Gurkmeja

Publicerad 2009-11-28 12:58:44 i Alternativmedicin, Örtapoteket,

GURKMEJA
Latinsk namn: Curcuma longa



Historiskt:
Gurkmeja är en rot, växten kan bli upp till en meter hög. Rotens skal är hårt och skalas bort. Innehållet har en orange aktigt färg. Gurkmeja går att köppa som krydda, enkelt och bra. Gott att ha i gryner, ris och fisk. Man kan även köpa roten och riva eller pressa den. Roten härstammar från Sydostasien men odlas och inmporteras från ett flertal länder idag.

Bra emot:
  • Bakteriehämmande, spec. mot salmonella
  • Sänker högt kolesterol
  • Sänker högt blodtryck,
  • Ökar vikten av sexualorgan & rörligheten hos spermier, Outvecklade testiklar eller testikelatrofi, inaktiva spermier
  • Inflammationshämmande
  • matsmältningsproblem
  • Hepatit, lever- & gallbesvär
  • Högt blodtryck
  • Inflammatoriska led- & muskelsjukdomar
  • Leversjukdommar
  • Sårvård te.x spruckna händer och fötter
  • Hudproblem som psoriasis, acne, strålskador


Jag har funderat på att köpa gurkmeja flera gånger när jag varit och handlat men alltid hoppat över det i sista sekund. Har ju ingen aning om det ens är gott. Har även en bok örtskönhetsbok där det står att gurkmeja är bra att ha i handinpckningar för torra och spruckna händer. Har ni smakat på gurkmeja?


*Källor och länkar: Frukt och grönt, Nyfikenvital, Och boken Örtmedicin – Naturens läkande kraft av
Mic McMullen,


P.s Skriv gärna en affirmation *här* så kan du gärna dela med dig

Kommentarer

Postat av: Sussi

Publicerad 2009-11-28 14:28:21

Hejsan.

Lade just ut tidigare idag ett recpet på Chicken Tikka som är marinerad kyckling som innehåller ganska mycket gurkmeja, och den är väldigt god. Testa så har du anledning att köpa kryddan ;)

mvh Sussi

Postat av: CLIP

Publicerad 2009-11-28 14:48:30

vad mysigt att julhandla!=)

Postat av: Anneli

Publicerad 2009-11-29 01:34:17

Gurkmeja smakar inte så där himlans mycket egentligen. Jag brukar använda det till ris (färgar vattnet med några "stänk" innan jag har i riset). Ungarna tycker gult ris är mycket godare!! :D

Du kan också ha i lite gurkmeja i mat som är ganska kryddstarkt så märker man inte av smaken (för smakar gör det ju trots allt) och du får i dig det nyttiga!! Har man i för mycket gurkmeja så smakar det rätt äckligt, så prova dig fram. Indisk mat är ofta kryddad med gurkmeja, så vill du ha inspiration och tips, kolla i en indisk matlagningsbok!

Min mamma sa att gurkmeja innehåller ett ämne som är som cortison - fast helt naturligt.

Ha det så bra!! //Anneli.

Postat av: supermom

Publicerad 2009-12-01 11:29:11

Godmorgon...hm... snarare förmiddag! Jag använder gurkmeja ganska mycket i min matlagning. Både i köttfärsrätter som kefta och kebab och i kycklinggrytor. Eller för att färga riset gult!



Det är också gurkmeja som färgar curryn gul, det är alltså en blandning av curry och gurkmeja. Gurkmejan har en lite konstig smak, den är varken salt eller stark, inte speciellt god att använda ensam utan den ska nog blandas med andra kryddor.



Prova!

Postat av: Pernilla

Publicerad 2010-05-27 19:09:30

Jag har några recept som innehåller gurkmeja. Brukar prova på nya recept o nu o då stöter jag på recept med gurkmeja och 100 andra nya kryddor, så kryddskåpet är välfyllt, det vill jag lova :-)

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2010-05-27 22:08:28

Sv: Hej Pernilla, Tack för din kommentar! Jag köppte hem gurkmeja och jag vet fortfarande inte vad jag ska göra med den? :P hehe Det är spännande med kryddor :)



Har du nått enkelt recept som du kan komma på på en gång?



Hälsningar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild