Kropp och själ

leslita.blogg.se

Aromaterapi kurs!

Publicerad 2010-01-30 19:12:30 i DIY produkter,



Idag tänkte jag fortsätta berätta om dagen i Örebro när jag var på kurser. Den andra kursen var Aromaterapi! Det är något jag velat göra väldigt länge. Egentligen vill jag utbilda mig till dipl. aromaterapeut men men :)
Det var mycket teori och aromaterapeuten Tina berätta bakgrundshistora, visste ni att man använt dofter, parfym och oljor sedan 18000 år f.kr!! I Egypten har man hittat spår av det i balsameringar. Det var i alla fall inte förrens på 1980-talet som det kom till Sverige. Och mer än så ska jag inte säga om historiedelen. Sedan pratade hon om hur dofter tas upp i hjärnan och ut i alveolerna, det var intressant för den som läst medicin. Som jag. 



Vi fick dofta på olika eteriska oljor. (och vid det här tjatande tidpunkten borde ni veta vad det är? hehe) Eteriska oljor är de outspäda helt rena oljorna som doftar ljuvligt. Sedan har man vegetabiliska oljor som är de feta basoljorna i blandningen. Eteriska oljor kan man få fram av citrusfrukter, trä, skog, örter, kryddor, vanilj och anis bl.a. Man pressar och ångdestilerar för framställning. Finns lite olika varianter på det också.

Aromaterapeuten skickade runt en olja i taget och så skulle vi säga vad vi tyckte den luktade. Det var roligt! Fanns några som jag inte luktat på innan. Vi fick lära oss vilka oljor som går att blanda med vilka och att det finns tre olika noter. T,M och B kortfattat sagt ;). Vi fick ett häfte med massa recept och boktips med oss hem. Men även en egen olja som vi fick blanda till själva. Det var nogrant med exakt antal droppar och val av eterisk olja :D Egentligen var det inte så mycket nytt jag fick veta som jag inte redan kunde, men det var bra att få tips på tillförlitliga böcker så jag kan beställa hem rätt. Sedan har jag ett intyg nu, så jag kan få använda mina kunskaper på mina gäster också! På Univeristetet har vi färdigblandade oljor, men nu får jag blanda egna. Någon som vill boka en aromainpackning? :D      


Har du någon olja hemma? Vad använder du den till och fungerar det?


*Länklista: (Att beställa rena oljor ifrån): Dermanord, Crearome, Aromacreative,
*Läs gärna tidigare relevanta inlägg: Aromaoljor i mängder, Jag ska på Kurser, Aromainpackning, Mitt Case får en aromainpackning, Beskrivning på behandlingarna,

Kommentarer

Postat av: Fredrik

Publicerad 2010-02-03 22:37:08

Jag tycker det är superspännande med denna typ av alternativmedesink behandling. Läs mer på denna länk. En sida som har mycket bra info över ämnet.

http://www.aroma-terapi.se



//Fredrik

Postat av: Jennifer

Publicerad 2010-08-09 19:58:29

Hejsan.

Av en händelse så klickade jag in på din blogg här. Kollade runt lite och fann den väldigt intressant! Jag såg det här om Urtikaria, och jag skulle jättegärna vilja få receptet på oljan som du skriver om ovan (hur mycket av allt det ska vara osv). Min vän har nämligen Urtikaria och besväras av det. Det skulle vara roligt att göra en liten burk till henne lagom till hennes födelsedag som är nu i augusti!

Postat av: Mikaela Johansson

Publicerad 2010-11-26 12:37:38

Hej där!

Jag har läst lite om dina egna spa-produkter och känner mig väldigt inspirerad! Tack för alla fina idéer.

Vill även nämna att jag också använder mig av eteriska oljor, från youngliving i det här fallet, och jag har dem till allt! Allifrån huvudvärk och tandvärk till ett par droppar lavendel i badkaret eller par droppar citron i en kopp te.

Postat av: Lesly

Publicerad 2010-11-29 22:36:42

Sv: Hej Mikaela! Tack så mycket för din snälla kommentar, kul att du också håller på med oljor. Det är väldigt användbart. Så vad har du för recept till tandvärk? Jag har svullet tandkött runt visdomstanden som är på väg. Några tips kanske?



Tack för att du läser min blogg. Ha en bra dag!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild