Kropp och själ

leslita.blogg.se

Emotional freedom techniques

Publicerad 2009-12-13 17:37:08 i Alternativmedicin,

Emotional freedom techniques kallas Eft och är en ny terapiform. Man "knackar bort" sin bekymmer. Metoden är kopplat till TKM Kinesik medicin då man använder sig av meridiansystemet (energikanaler) och akupunkturpunkter. Det är dessa punkter som man ska knacka på med långfingret. Sammtidigt upprepas en affirmation som är en positiv mening. Eft terapeuterna anser att alla psykiska oönskade hälsotankar går att eliminera med hjälp av denna metod. De säger att allt psykiskt även sitter i dessa energikanaler och blockerar. Därför man ska öppna upp. Emotional freedom techniques kan man göra på sig själv. Och därför är vissa psykologer emot denna metod. Dem säger att man inte "borde" påstå sig bota emotionella problem med knackning. Vad tror du? Jag tror på att positiva tankar kan läka och jag tror på TKM med just denna kombination. Jag vet inte. Måste testas. Har du testat Eft?

Testa Eft hemma utifrån bilder och beskrivning: HÄR,

 

*Källa: Aftonbladet,

*Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: TKM, Meridiansystemet BILD, Affirmationer, Akupressur punkter/ansikte,

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2009-12-13 20:04:54

Jag är av den meningen att bekymmer man måste "knacka bort" är bekymmer värda att söka professionell hjälp med. Att förneka ting som "bekymmer" är väldigt oroväckande, i min erfarenhet har mina bekymmer nästan alltid förvandlats till en starkhet -- För bekymmer finns av en anledning.



Jag rekommenderar att läsa "Krama Din Skugga" av Ford Debbie.

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-12-14 15:13:55

Sv Björn: Ja jag är också lite skeptiskt emot det, speciellt den delen med självhjälp. Kanske fungerar det om man blir behandlad ett antal gånger av en terapeut. Men man borde söka bättre hjälp om man lider av psykiska eller emotionella problem.



Tack för din kommentar!

Postat av: Anneli

Publicerad 2009-12-28 21:07:22

Jag har testat ett par gånger!! Första gången jag skulle ha en storseans för ett par år sedan (på en Mässa) var jag så nervös att jag höll på att kräkas!! Då hjälpte en kille mig med just såna där knackningar och det hjälpte verkligen!! Jag vart påtagligt mindre nervös och seansen gick jättebra!!

Postat av: Djurhomeopaten

Publicerad 2010-01-14 21:59:12

Jag testade det för ett gäng år sedan. En terapeut gav mig instruktioner och jag gjorde det hemma, mellan gångerna jag träffade henne, och det fungerade förvåningsvärt bra :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild