Kropp och själ

leslita.blogg.se

Mindfulness

Publicerad 2010-03-11 12:17:20 i Psykologi,

Mindfulness är en ganska ny omtalad metod som jag tänkte berätta lite om. Det är en meditationsform.

Den kan vara en stor hjälp vid stress eftersom att metoden syftar till att koncentrera sig på nuet och då gör man en sak i tagen utan att stressa upp sig. Mindfulness innefattar tre begrepp, medvetenhet, vakenhet och uppmärksamhet.
  • Uppmärksamheten innebär att man samlar in ren fakta och registrerar. Man accepterar läget utan att tolka någonting, oavsett om det är negativt eller positivt.
  • Medvetenheten är ganska simpel, man ska vara närvarande i allt man gör och koncentrerad på sin handling och dess mål.
  • Vakenheten finns till för att hjälpa dig tillbaka på rätt spår, du påminner dig själv om vad det är du gör. Under meditationen kan vakenheten signera att andningen är i obalans t.ex. Vakenhet kan vara synonymt med kontroll.
En förutsättning för att klara av mindfuless i praktiken kan vara att ha tålamod, inte döma, ha självtillit, acceptans och att kunna släppa taget när det behövs. Med hjälp av närvaro och medvetenhet kan vi enklare hantera stressfaktorer och känna oss oberörda.

Mindfullness


-Detta är ett litet kort utklipp ur mitt skolarbete i hälsopsykologi om stresshanteringsmetoder-
*Källa: Boken: Mindfulness av Mandrup 2007
*Länkar: Hälsopsykologi kursen, kategorin "Mental Balans",

Kommentarer

Postat av: Emmy

Publicerad 2010-03-11 15:16:10

Ja men visst! :)



Hur är dagarna på spa-programmet då?:) Är de på dagar / kvällar / helger, mycket föreläsningar... eller hur går det till?:) Är så nyfiken på allt.

Postat av: Emmy

Publicerad 2010-03-11 16:33:36

ja okej :) Det låter väldigt intressant :D Åh jag hoppas verkligen att jag kmr in! Vet du om det är något öppet hus eller liknande så man kan se hur skolan ser ut osv?:)

Postat av: Emmy

Publicerad 2010-03-11 18:31:33

okej:) ja det ska jag göra:D bra lärare o kamrater? bra skola förövrigt?:)

Postat av: Emmy

Publicerad 2010-03-11 20:05:30

ja okej :D

Postat av: johanna

Publicerad 2010-03-11 21:54:16

Sv: haha aa jo jag vet :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild