Kropp och själ

leslita.blogg.se

Min tro, dag 9

Publicerad 2010-12-19 18:40:06 i Andlighet,

Min tro är väldigt speciell. Jag brukar säga att jag tror på mycket men jag är inte troende.
Jag tror att det finns någonting efter döden, jag tror att det finns en mening till varje människas liv, jag tror att det fnns någonting runt om oss som man kan ta hjälp av vid svåra situationer eller om man känner sig ensam.

Efter döden känns det mer rätt just nu att man reinkaneras. Tror att själen vandrar vidare. Jag tror på själar och andeliv. Personer som påstår sig ha haft kontakt med tidigare liv eller känt en närvaro i rummet måste ha en sanning i sina berättelser. Vilsna andar eller någon som valt att stanna kvar för att vara nära någon anhörig, kanske har något ouppklarat på jorden. Kanske finns det flera dimensioner. Jag tror inte att det finns något paradis och inte heller något ställe där människor kan straffas. Man föds på nytt och får en ny chans. 

Gud eller egen moral Om man är t.ex. kristentroende så kopplas det ofta ihop med att man tror på guds existens. Jag tror inte att det finns någon gud som står över oss, som berättar vad vi ska göra utefter de 10 budorden eller som avgör vad som är rätt eller fel. Jag har hela makten över mitt liv, hur jag vill använda det och utvecka egna värderingar på vad jag tycker och tänker och därmed handla utefter det. Ingen kan straffa mig för någon handling jag valt att begå. Jag vill lära mig av mina misstag. Jag tror att olika situationer avgör hur hemsk en handling är.




Kulturer Olika kulturer har olika trosåskådningar. Jag tycker att det finns mycket vettigt inom olika kulturer att hämta. Det är svårt för mig att bara välja en.

"Men det som går över gränsen med riktlinjer, måsten och förbud har blivit religion och religion är inget jag ägnar mig åt"

New age är en kombination av flera kulturer. Jag gillar att plocka från olika ställen och sätta ihop något eget. Jag är inte medlem i någon new age rörelse men jag tycker att de har lyckats samla de bästa bitarna.

Indianer tror på andar och naturens krafter. Naturen var det första som existerade. Naturen har lärt sig att kommunicera med varandra  och försöker nu kommunicera med oss. Allt i naturen är levande.

Wicca inkluderar både naturen och andeliv.
Jag tror även på karma som finns inom Hinduismen. Att goda gärningar lönar sig.

Buddismen
har fina teorier om hur en människa kan tänka. Positivt tänkande och meditation.
Och attraktionslagen, vi kan attrahera oss till saker vi vill uppnå och ha. Personer vi vil träffa och de vi behöver. Allt man sänder ut kommer tillbaka.

Många religioner handlar om att finna ett inre ro, att vara lycklig i sig själv och hitta en plats på jorden. Hur man väljer att göra det och vad man väljer att tro på är individuellt. Bara man hittar något som funkar för en. 


♥ Läs mer om min tro under fliken "Om Leslita" under headern.
♥Relaterade inlägg: 30 dagars utmanningen, Dag 1- Presentation, Dag 2 -Första kärleken, Dag 3 - Mina föräldrar, Dag 4 - Dagens måltid, Dag 5 - Kärlek, Dag 7 - Vänskap, Dag 8 - Ett ögonblick,

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-12-19 21:48:09

Din tro är väldigt lik min!

Här kommer svar på din kommentar på min blogg:

:D Nej, det trodde jag inte heller - jag bara skojade till det lite grann!! :D

Ja, julpynt med måtta gillar jag, men så där överdådigt Amerikanskt... Nej tack!!



Postat av: Maria

Publicerad 2010-12-20 07:54:14

Jag tror som du!

Ja, visst är det ett häftigt sammanträffande att vi har samma dröm. Du inspirerade mig såklart, så jag tror att det finns en mening med att vi träffades just nu. Jag hoppas verkligen du klarade tentan, jag vill ju kunna träffa dig i skolan i vår!!! Vi ses senare idag, kram på dig!

Postat av: Lilitha

Publicerad 2010-12-20 12:53:16

Vackra ord...



Jag tror på gudinnan, jorden, solen och månen. Jag tror på karma och försöker att leva så gott de går.



Kram Lilitha

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild