Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ritualer Inom Shamanism

Publicerad 2010-02-22 19:08:14 i Indiankulturer,

Jag har tidigare pratat om shamanism. ”Indianer” som har en vacker tradition inom det spirituella och medicinen. Deras folktro är intressant. Jag hittade lite information om vilka tekniker det utövar vid healing, läkande och för hälsan och även inom sin trosåskådning.  Två intressanta metoder som jag fastnade för var med hjälp av kristaller och med hjälp av örter.


Kristaller

Det sägs att shamaner använder sig av kvartskristaller och bergskristaller. Som jag tidigare skrev var att shamaner tror på tre olika världar där dem färdas emellan. Undervärlden, mellanvärlden och övervärlden.  För att enklare och för att få en kraftfullare resa så använder man sig av olika metoder och i detta fall kristaller. Kvartskristallen har som egenskap att den inte förändrar form mellan de olika världarna utan förblir intakt till skillnad emot andra föremål. Att kristaller har läkande egenskaper tror även dem på. Varje resa och utövande är unikt och olika shamaner gör på olika sätt.

Örter

När shamaner använder sig av örter så gör dem det med hjälp av ”smudge”. Detta betyder att man använder sig av röken för att rena. Dem vanligaste är salvia, lavendel, ceder och en sällsynt ört som kallas sweetgrass. Röken som kommer ifrån dessa örter när man bränner dem sägs vara helig, kan driva bort negativa energier och attrahera positiva energier. Sweetgrass och lavendel välsignar och manifesterar.

 


 

Leslitas tankar: Det är facinerande när man märker att nästa alla gamla folktror och hälsobefrämjande metoder uppkommer från naturen. Man använde sig av växter, stenar, oljor, elementen och allt som gick att hitta ute. Inom auyrveda, Tkm och indiankulltur gjorde de på samma vis bara att med det som fanns tillgängligt. Därför skiljer det sig eftersom att länderna, klimat och natur ser olika ut men grunden är densamma, ”Naturlig hälsa”. Håller ni med om det? Många kan väl kritisera att jag likvärderar sådana olika kulturer och jag vet att det är en filosofi och ibland en religion bakom, syftar mest på den praktiska åtgärden vid sjukdomen.

 

Vad tyckte du om inlägget?

*Länk: Shamanism

*Läs gärna fler inlägg om Indiankulturen: Shamanismens Världar, Medicinhjulet, Kallawaya, Ditt Kraftdjur,

Kommentarer

Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Publicerad 2010-02-22 19:39:06

härlig annorlunda blogg du har =)

Postat av: Annika

Publicerad 2010-02-22 20:10:53

Jag tycker att dina inlägg är spännande och informativa :)

Postat av: Josse

Publicerad 2010-02-22 20:17:47

bra skrivet = )

Postat av: Eva

Publicerad 2010-02-27 18:09:39

Intressant, jag köpte faktiskt en bok om just shamanism i dag :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild