Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kallawaya- En Medicinkonst från Bolivia

Publicerad 2009-04-21 09:41:00 i Alternativmedicin, Indiankulturer,

Jag läste i en dagstidning på spanska om en kultur som kallas Kallawaya. Det var väldigt intresant. Handlar om medicin och hälsa. En man som kom på besök till Hammarkullen (Göteborg) från Bolivia.
Lite fel benämnt skulle man kunna säga att han är indian, men det stämmer inte helt. Kallawaya är en kullturell läkekonst. Dem har ett helheltsperspektiv men syssla främst med alternativ medicin som örter, plantor och dem nämner även quinoa, kokain plantan och det ursprungliga medicinska coca cola receptet som resulterade i en nyttig dryck. 
Det är vegetabiliskt, animaliskt och så använder dem mineraler. Andra kunskapsområden som man måste kunna utföra är massage, musikterapi, träning och balanserande dieter används för att hålla människan frisk eller behandla denne. Även psykologi är väldigt viktigt inom Kallawaya kulturen. (Så jag är ändå en bra bit på vägen)



I intervjun som är källan till denna text frågar dem vad hans framtidsplaner är? Walter Alvares Quispe svarar att han vill starta ett Universitet i Bolivia!! Åhh vad kul! För utom flera års erfarenheter så har han har själv gått en utbildning i Cuba.

Hans besök i Sverige resulterade i en utställning kring Kallawayans medicin och desutom höll han i Helande ritualer för besökarna. Jag undrar om denna utställning finns kvar? Ska nog sätte mig och söka lite mer på internet kring detta ämne. (Och om det kommer ett universitet så LÄTT att jag kommer söka dit! )

Vad tror du?
Funkar örter och plantor? Var det någon som kanske fick chanser att se utställningen och honom? Skulle du kunna tänka dig att studera sånt här?  Skriv en kommentar om inlägget.

Om

Min profilbild