Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vinter skönhet

Publicerad 2009-11-03 11:05:54 i smink och hudvård,

Jag blir alltid helt uttorkad på vintern. Riktigt torra läppar som gör ont och spricker. Riktigt torrt hår. Och hud som gör ont när det blåser. Inte alls kul... Igår pealade jag läparna och i natt sov jag med hårinpackning, testa du med. 

LIPS
Börja med at peala läpparna med en mjuk tandborste. Håll annars bortsten under rinnande hett vatten så blir den mjuk. Borsta försiktigt med cirkulära rörelser. Detta är även bra för blodcirkulationen och gör att läpparna sväller upp vilket ger ett intryck av fylligare läppar. Läpparna blir även rödare i färgen.
Sedan kan man fortsätta skrubba med en handduk, antingen blöt eller torr.
Efter pealingen så behöver du lägga på ett cerat, läpp balsam. Var noga med att inte själva lespylet har uttorkande ämnen i sig, för tro mig det finns tillverkare som tillsätter sånt!

Håll dig undan från ämnerna:
lanolin, vaselin, benzyl benozate, citral, limonene och linalool, citronellelo, geraniol och farnesol. Känns det här jobbigt så kan jag avslöja vilka cerat som jag har hittat innehåller detta.
Labello classic, Nivea lipcare classic, Dr Hauschkas läppcerat, Lipcare gloss & shine natural, Lancome stick nutrix lévres, lepsyl, m.m Dem godkända jag hittat är Dermanord vanilj och peparmint, Apoliva cerat. Hjälp gärna till att fylla på listan om du hittar nått. Gå och hämta din lepsyl, nu! :D

Gör din egen återfuktning:
Om du upptäcker att din lepsyl inte alls var så bra, så kan du göra egen till du hunnit dupa den och köppt en ny.(för det hade du väll tänkt göra?) Använt vanlig honung, använd vegetabiliska oljor, t.ex. mandelolja, jojobaolja. Om du har väldigt mycket tid kan du ta en liten burk och blanda i kokosmjölk och cacao och frysa in. Tänk på att den smälter så håll dig hemma när du ska använda den. Förvaras i kylskåp. Jag har bara testat det en gång för längesen men men...



HÅR
Använd bra produkter är A och O. Håll dig undan från ämnerna: (obs! överkurs) lång checklista *HÄR*. Kolla innehållet i shampo, balsam och styling produkterna.

Gör din egen återfuktning:
Enkel leave in: Ta fram ditt vanliga balsam och tillsätta oljor. Smörj in i längderna.
Leave in blandning: Börja med att koka vatten, lägg i en påse grönt te och honung, låt svalna, blanda i valfria vegetabiliska oljor (helt rena), t.ex. jojobaolja, avokadoolja, cocosolja m.m. Om du har aloe vera kan du tillsätta några droppar av det. Bara fantasin som hindrar dig. Smörj in blandningen i längderna och fokusera på topparna. Om det är väldigt torrt kan du göra en inpackning under natten och skölja ur på morgonen men unvik hårbotten för det kan vara ganska jobbigt att få ur om du har använt ej godkända produkter i håret innan. Jag rekomenderar ändå att shamponera två gånger. Om man vill för luktens skull kan man tillsätta någon eterisk olja (helt ren) te.x lavendel eller rosmarin. (Rosmarin är även bra för stimulans av hårsäckarna, d.v.s massera in i hårbotten så ska håret växa snabbare. Om det funkar vet jag ej? men värt ett försök kanske.)


Vet ej vem hon är, Men vackert hår, hud och läppar. Även snyggt smink :)

HUD
Här finns inga genvägar, skrubba, och smörj in ofta med återfuktande hud lotion, vid panik använd body butter. Undvik att duscha allt för ofta. Vatten torkar ut.


Har du fler tips och råd att dela med dig av?

*Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Ett annat hår recept, Aloe vera, Hårtips, Färga håret med henna,

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2009-11-03 11:51:35

Oj, här var mycket bra tips. Märks att du är proffs på sånt :-)

Har kikat in hos dig då och då men inte kommenterat. Vi har jätteproblem med uppkopplingen hemma, så det tar evigheter. Men nu är jag inne på jobbet och smygbloggar ;-)

Verkar som allt är bra med dig annars.

Kram,

Eva

Postat av: ♥Transan/Jonas/♥

Publicerad 2009-11-03 15:32:27

/Svar/ hihi tack tack <:

Postat av: Trixie Eklöf

Publicerad 2009-11-03 16:03:30

SV: Jo jag kan nog ta och hålla med dina vänner. Den var en besvikelse, trodde det skulle vara mera dans än vad det var. Man kan nog säga det var mer en film om showbusiness än om dans. Men den ska ändå in i min dansfilms samling här med ;) Musiken var enligt mig bra i alla fall, du kan söka på den på Spotify om du har =) "Fame - OST"

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-11-03 18:31:02

TACK TACK :) Jag kommer nog få nytta av detta! TACK TACK :D

Postat av: Elin

Publicerad 2009-11-03 19:01:14

Hejsan!

Vilken trevligt blogg du har! Jsg läser själv till hälspterapeut så det här var ju jätte kul att läsa :) Älskar Dermanord produkter, anar att ni också jobbar med dom i skolan. Är också jätte sugen på att ha praktik i Spanien. Det är några klasskamrater som är där nu och de verkar ha det super. Ha det gott!

Postat av: Tia

Publicerad 2009-11-04 22:33:24

Fina tips där du Lesly :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild