Kropp och själ

leslita.blogg.se

Beskrivning av Tuina Massage

Publicerad 2010-03-14 11:59:52 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin, Spa & Massage,

Jag har berättat innan att jag har lärt mig Tuina Massage här på Spa programmet. Tänkte ge er en djupare beskrivning på vad det är och hur det går till. Tuina uttalas [Tvina] och är ca 5000år. Det är en Kinesisk behandlingsmetod (TKM). Det var Huangdi Qibo Anmo Shijuan som lade fram den grundläggande massagebehandlingen.

Tuina massage, kinesisk massage, TKM


Tuina är en ganska djupgående massagemetod där man använder sig av manipuleringstekniker, strechning och "knakar" d.v.s mobiliserar skelett så att de hamnar rätt. Man går även in och masserar senor. Inom TKM följer man meridianer (energikanaler) och akupunkturer. I Tuina massagen trycker man på dessa speciella punkter på meridianerna. Vissa kunder/patienter kan uppleva att det strålar ut och känns varmt över ett brett område. I Tuina går man stegvist fram med olika grepp som går djupare och djupare i vävnaden beroende på vad som behövs och vad syftet är med massagen. Förutom handlov och fingrar masserar man även med knogar och armbågar (och ibland fötter). Man stannar upp och jobbar igenom problemområden och behandlingen är individanpassad till skillnad emot andra massager. 

  1. Öka cirkulationen genom att värma med grundrörelser
  2. Reducera smärtan, slappa muskler och senor genom manipuleringstekniker
  3. Öka rörligheten med stretching och mobilitet.


energimassage stol
Tuina kan fås i en energimassage-stol där personen är påklädd eller liggande på bänk med olja på huden. Jag har ingen speciell stol men massagen kan anpassas efter önskemål.


Välkommen på behandling hos mig!

♥Länk: Info Ang bokning, Tuina video, Läs mer om Tuina,

 

Huangdi Qibo Anmo Shijuan

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild