Kropp och själ

leslita.blogg.se

Livsbalans [Del 1]

Publicerad 2009-10-25 21:49:01 i Psykologi,

Hitta livsbalansen, bli mindfull, personlig utveckling, mental balans... Kalla det vad ni vill. Jag tycker adet är viktigt att man börjar med sig själv. Sedan faller det mesta på plats. Jag har läst mycket och fått flera tips som får mig att bli psykiskt starkare. Nu ska jag dela med mig lite. Kort och koncist ska det vara, men väldigt tänktvärt. Visst låter det även självklart men hur många tänker igentligen på det ordentligt och gör det på riktigt?

* Utstråla lugn. Träna på att agera lugnt och känn harmoni innifrån. Andas med magen, gå lungt, le, lyssna och se på människor under konversationer. Sluta stressa. Ta dig tid att andas och stanna upp i vardagen.

* Är du nervös, stressad eller hyperaktiv så finns ett knep. Skappa en trigger! Det kan vara vad som helst bara du själv associerar det med att slappna av. Jag brukar ta "tummgreppet". Tryck tummen och pekfingret på vänster hand emot varan ganska hårt, andas in, tryck och när du andas ut ska du släppa greppet. Sedan varje gång en jobbig situation dyker upp så ska man göra det och automatiskt så kommer kroppen och hjärnan att förstå denna trigger och på så sätt varva ner och slappna av enklare och fortare. Annat du kan göra är tex blunda hårt, klappa på låret, dra upp axlarna os.v huvudsaken är att det ska vara spänna-andas in-släppna av-andas ut. Testa det ;) 


Detta fick vi lära oss på stresshanterings kursen. Idrottspsykologi.

Har ni nått bra tips för att sluta stressa?

 

*Läs gärna tidigare inlägg om liknande ämnen: Ett litet steg,

Kommentarer

Postat av: Jennifer och Linnéa

Publicerad 2009-10-26 11:27:43

Nu ligger svaren uppe från vår frågestund :)

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild