Kropp och själ

leslita.blogg.se

Yogansas kurser som jag testat

Publicerad 2014-10-09 11:49:07 i Yoga och stretch,

Hejsan, nu har jag testat lite olika pass på Yogansa. Det är en nyöppnad studio här i Stockholm som tidigare haft mest dans, därav namnet. Jag tänkte berätta för er hur jag har upplevt deras pass som jag har testat. 
 
Vinyasa Yoga
Vinyasa yoga med Sara Von post är mitt favoritpass, både tack vare yogaformen och även lärarens sätt avv vara. Vinyasa är ganska fysiskt pass, snäppet under Ashtanga men man blir definitivt svettig och får upp flåset. Man börjar alltid värma upp med solhälsningar och sedan är passets asanas olika varje gång. Det är varierande med balansövningar och det är mycket stående rörelser. Passet är väldigt lekfullt och tillåtande. Sara uppmuntrar till att få känna och göra ljud om man känner för. Ibland fick jag lite lust att dansa genom rörelserna och det var helt ok. Hitta din form och låt din kropp få göra det den vill. 
 
Ashtanga Yoga
Ashtanga var en mycket fysisk krävande yogaform. Inget jag rekomenderar till nybörjaren då tempot är högt. I den yogaformen så utför man en serie som inebär att man repeterar samma rörelse flera gånger. Det är mycket kobran, nedåtgående hund och att stå länge i hunden. För mig blev det lite enformigt men alla tycker olika. 
 
 
Yin yoga 
Yin yoga är en väldigt lugn form av yoga men mycket andningsövningar. Man ligger kvar i samma posistion för att få en djupare stretch och komma åt bindväven. Man kan stanna i samma position i 3-5 minuter och det är ett bra tillfälle att öva tålamod. Man blir definitivt avslappnad och mjukare i kroppen efter ett yinyoga pass. 
 
Hatha Flow
Hatha flow upplevde jag som en mellanlugnt pass. Det började väldigt lungt och vi använde oss av rep för att gå djupare i benstretchena. Men sedan kom man in i ett flow och fick upp flåset och värmen en del. Mycket balansövningar också fick jag känslan av. Guilia undervisar på engelska. 
 
I dag är det torsdag och det betyder luftakrobatik sä det ska bli roligt. Vilken yogaform har du testat och vilken har du fastnat för? Finns det någon här som också tränar på Yogansa? Lämna gärna en kommentar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild