Kropp och själ

leslita.blogg.se

Frysta grönsaker

Publicerad 2014-03-06 11:10:00 i Recept,

 
Visste ni att det ibland finns mer näringsämnen och vitaminer i frysta grönsaker än färska? Det beror på att frysta grönsaker fryses ner på en gång när de har mognat och sedan bevaras alla vitaminer och mineraler i transporten. Färska grönsaker och frukter / bär, plockas när de är omogna och sedan får de mogna i lastbilen / lasfartyget eller liknande på vägen till affären. De innehåller också oftast mer bespruktning och konserveringsmedel så att de inte ska mogna för fort och börja ruttna innan någon har hunnit sälja det och tjäna pengar på det. Tänk på detta nästa gång ni är skeptiska mot saker i frysdisken. 

Bilden är på gårdagens lunch, jag ångkokade lite frysta grönsaker i min bambukorg och stekte lite torsk. Broccoli, blomkål och morötter fanns i min påse. Enkelt, snabbt och gott.

Vad tror ni om frysvaror?

P.s
pillret som ligger bredvid vattenglaset är en multivitamin och mineral med spirulina. Vegan och helt naturlig, se paketet *här*

Kommentarer

Postat av: B R O W N S U G A R

Publicerad 2014-03-06 19:26:10

Jag har inget emot frysta grönsaker men föredrar färska :)

Svar: Jo det är godare med färska, men jag tycker att bra att ha lite i frysen ifall att :)
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild