Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ont i ryggen?

Publicerad 2012-10-03 18:31:00 i Hälsonytt,

Jag har jobbat på flera olika spa i Stockholm och alla kunder som kom dit hade samma problem, ont i ryggen. Så jag har samlat ihop lite småtips som är enkla att applicera i vardagen. Hoppas att ni finner detta hjälpsamt.
 
  1. Använd ryggsäck. Många går runt med proppfulla väskor med böcker, träningskläder, matlåda och allt möjligt nerpackat. Det belastar ryggen fel om man får slutligen ont i ena axeln där man bär väskan. Ha istället en ryggsäck och använd den rätt, över båda axlarna stadigt. Tänk också på att helldre ha två bärkassor när du har varit och handlat. En i varje hand belastar inte kotorna så de blir snedvridna.

  2. På tal om snedvridning, hur går du upp ur sängen på morgonen? Vrid inte ryggen. Börja med att sträcka lite på dig först och sätt dig rakt upp genom att böja i höftlederna. Ha benen framför dig, sedan kan du vända dig åt andra sidan för att komma upp. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Testa att lägga dig i sängen och ta dig upp därifrån.

  3. Sitt inte still för länge. Om du har ett jobb där du inte har något val så använd en bekväm kontorsstol och ta pauser när du ställer dig upp och rör lite på dig. Pausgympa är också bra.

  4. Rör på dig. Prommenader, yoga, stretcha ut lite. Behöver inte vara något alltför ansträngande bara rör på dig!

  5. Använd spikmatta eller lägg dig på golvet. Ett hårt underlag kan göra mycket. Hur ofta ligger du på golvet. När du testar det första gången så kommer du snabbt att märka var dina ömma punkter är. Lägg en kudde under knäna så avlastas ryggkotorna.

  6. För sent? Om du är väldigt stel och har ont i ryggen så gå på en massage. Det ses som en lyxvara vilket jag tycker är fel. Unna dig en massage några gånger per år och låt en kunnig person få trycka ut knutarna och massera bort stelheten. Gå gärna till en naprapat om du har något långvarigt problem som du inte vet orsaken till.
Massagebänk på Grisslehamns Spa hotell.
 
Har ni ont i ryggen? Vad brukar du göra för att minska på smärtorna? Berätta gärna era tips.


♥P.s
glöm inte bort min You tube channel. Leslita Natural Beauty. Det finns lite nya roliga videos där. Bland annat på "my skicare rutine" där jag även avslöjar ett litet knep för att få dina ögonfransar att växa. Gilla och prenumerera ♥ http://www.youtube.com/user/LeslitaNaturalBeauty

Kommentarer

Postat av: freak

Publicerad 2012-10-04 00:04:45

åh, skulle så gärna vilja dra och få massage.. men är man pank så är man.. plus de är väl dyrt? eller är de ja som tror att de är dee ;) kan lätt hända..

sitt alltid fel vid datorn och vet om det.. men vet inte hur jag ska göra för o förbättra de.
Bra och ge tips däremot :) de gillas

Svar: Hej vännen tack för din kommentar. Ja massage kan var lite dyrt men gör man det två-3 gånger per år så är det en bra investering för sin kropp och hälsa. Det finn elevbehandlingar som är billigare på te.x Axelssons, naprapathögskolan m.m Där kostar det runt 300kr för en timma eller mindre om man har tur. Se upp med thaimassörer utomlands bara. De har oftast ingen aning om vad det håller på med.
Ja medvetenhet är första steget. Ta pauser och sträck på dig. Tack igen.
Leslita

Postat av: Malin

Publicerad 2012-10-04 17:33:46

Brukar ligga på spikmatta, ta en varm dusch (bad när jag har tillgång till badkar), yoga.. en annan sak är att jag lägger mig på golvet med benen upp för att avlasta kotorna. :)
Men de är ju ganska viktigt att förebygga att man får ont. Gör en hel del övningar från sjukgymnasten och går regelbundet till en naprapat. :)
Brukar du har ont i ryggen?
kram

Svar: Ja det låter ju som att du har stenkoll :) Avlasta kotorna gör jag också alltid så där ibland med en kudde under knäna så slappnar man av i benen också. Ja hade ont i ryggen förut till och från. Nu har jag kommit in i en bra period. Yoga, sover bra os.v Jag lever som jag lär. Därför jag fick inspiration till att skriva detta inlägget för att jag märken vilken skillnad det är. Smärtfri. (för tillfället)
Leslita

Postat av: Malin

Publicerad 2012-10-04 22:20:46

Jo sömn är viktigt och så med. Stress gör alltid både nacken och ryggen värre. :) Tycker de va ett bra inlägg! :D
Kram

Svar: Ja sömn är alltid viktigt. Men för mig det svåraste att få regelbundet och så. Tack så mycket. God natt
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild