Kropp och själ

leslita.blogg.se

Frilansande journalist och mitt liv

Publicerad 2012-11-16 16:25:00 i Vardag och nöje,

Hej på er, i dag blir det ett inlägg om mig och mitt liv. Mina kompisar från andra städer säger att de vill veta mer om vad jag gör på dagarna så hoppas att detta uppskattas.Först av allt, jag fick godkänt på senaste journalistiktentan jippi! Sedan tänkte jag börja använda min Twitter som jag fortfarande inte förstår poängen med men det är en "journalistgrej-som-bara-ska-göras". Leslita_V om ni vill läsa.
 
Jag har kommit igång med mitt kandidatarbete på SLU. Har ordnat så att jag har en bra handledare från "Centrum för biologisk mångfald". Jag har hittat ett roligt ämne att skriva om så det känns bra. Berättar mer när jag fått ett grepp om vad jag vill få ut med c-uppsatsen.
 
Sedan har jag spenderat mycket tid till att läsa på hur man startar eget. Det är en del man bör kunna, till exempel skatter, fakturor, bokförning, försäkringar och liknande. Jag har skrivit upp mig på en starta eget kurs som jag ska gå på för att komma i gång. Jag har lånat böker på biblioteket om att starta eget och om att frilansa. Jag har skrivit ett 8 sidor långt dokumet med tips på vad jag ska tänka på och hur jag exakt gör i praktiken för att lyckas utifrån olika hemsidor som berättar hur det är att vara frilansare. Det är allt från hur man hittar ideér till artiklar till hur man säljer in dem och sköter lönesnack.
 
 
To do list
  • Registrera egen firma och moms på verksamt och på skatteverket.
  • Öppna ett nytt bankkonto
  • Fixa en hemsida
  • Fixa visitkort
  • Fixa ett kontaktnät
  • Sälja in mig och mina artiklar!
  • Och massa annat som ni inte orkar läsa...
 
 
Det är ingen av mina läsare som är journalister? Berätta gärna vad ni jobbar med.
 
 
 
♥Relaterade inlägg: Journalist javisst,
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild