Kropp och själ

leslita.blogg.se

Angående min skada och träning

Publicerad 2012-01-18 11:00:00 i Hälsonytt,

Hej på er, jag har fått två mejl från mina läsare. Ena tjejen frågade allmänt hur det går med min fot och rehabiliteringen och den andra personen verkade upprörd över att jag inte tar hand om min skada och tränar för hårt. Så jag tänkte försvara mig lite, hehe nej men förklara.

Min fot mår bättre, jag fick som sagt ingen specifik rehabilitering eftersom att sjukvårdspersonalen ansåg att det specialanpassade gymmet olyckligtvis inte hade någon funktion anpassad till min fot. Så sjukgymnasten sa bara att jag ska promenera mycket och "vicka" på tårna. Varje gång jag är i NPS studion så tränar jag fötterna med gummiband.

När jag började träna poledance efter att gipset var borttaget  började jag med OP. Vilket innebär egen träning utan instruktörer som pressade mig. Jag tränade OP 1-2 gånger i veckan i ca en månad. Först nu år 2012 började jag ta riktiga instruktörsledda pass med styrka och svårare trick.

Lite repetion
Skadade mig den 27 augusti
Opererades första gången den 31 augusti
Opererades andra gången den 20 september
Blev av med gipset den 31 oktober

Angående träningsformerna:

Jag insåg på en gång att jag inte kommer kunna börja i samba på en gång. Jag får ont i foten när jag belastar den tex springer och hoppar. Därför har jag med sunt förnuft uteslutit samban ur mitt liv.
Poledance är luftakrobatik och alltså inte golvdans. Så det är en ganska bra träningsform där jag inte känner av min fotskada. Stretchkurserna är också ok.
Yoga (som jag tänkt börja i) är avslappnande, lugnt och försiktigt. Superbra rehabilitering som stärker hela kroppen. Inga hopp eller snabba rörelser.


Jag tycker att det är lagom med tid efter skadan och att jag har börjat försiktigt. Vad tycker ni?

Kommentarer

Postat av: Nea

Publicerad 2012-01-18 15:28:36

Kul, jag hade en morhuvad i nästan 11 år! Dock rekommenderar jag att tänka efter ordentligt innan man skaffar en, det är minst lika jobbigt att ha en medelstor-stor papegoja som att ha en hundvalp. Man blir väldigt låst. Dessutom lever de ju bortåt 30 år. Minigojorna är lite enklare att ha och göra med :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild