Kropp och själ

leslita.blogg.se

Örternas goda effekter

Publicerad 2012-02-23 07:25:00 i Örtapoteket,

God morgon. I dag är jag uppe med tuppen. Vaknade halv sex och kände mig utvilad så jag gick upp. Jag satt i går med min bok "örter som läker" av Anne McIntyre. Jag har blivit sugen på att plantera lite olika örter igen. Förra året hade jag koriander, basilika och persilja. Citronmellisen misslyckades. I år tänkte jag köra något liknande. Koriander så att jag kan göra ceviche och basilika, sen tänkte jag testa att plantera pepparmynta. Det är så gott att ha i te bl.a.

Basilika kan användas vid:
Illamående, kräkningar, förstoppning, gaser, kolik, infektioner, huvudvärk, muskelspänningar, snuva, hosta, astma, sår och sömnsvårigheter.

Koriander kan användas vid:

Förkylning, urinvägsinfektion, allergier, magont, magkatarr, magsår, mensvärk, hudåkommor och akne.


Koriander Juli 2011

Vad har ni tänkt plantera i år?
Några tips på något gott/användbart?


♥Relaterade inlägg: Örterna växer, Boken,

Kommentarer

Postat av: VinterVild

Publicerad 2012-02-23 08:33:07

Sv: tack :) Jag har inte provat stående spagat på ett tag, men jag tycker att russian är enklare att bli platt i eftersom benet hänger ner o inte måste hållas upp med muskelkraft. Men ska prova, kanske idag? :)

Postat av: Maria

Publicerad 2012-02-25 18:59:47

Vi brukar ha mynta på våran uteplats, men nu har vi flyttat så vi får se vad det blir. Myntan är lätt att sköta och kommer igen varje år. Jag gillar även jasminbuskar för lukten. Hemma har jag en aloe vera för dess läkande effekt. Om man skär av ett blad kan man använda saften på småsår och brännskador.

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-02-28 22:05:06

SVAR TILL MARIA:



Hej tack för din kommentar med dina tips på vad man kan odla. Jag har beställt mynta och tänkte testa det nu. Aloe vera har jag också hört mycket gott om. Har en helt naturlig aloe vera gel som jag har på sår m.m fungerar jättebra.



Jasmin får bli till nästa omgång ;) Hade så bra

Postat av: Aybaybay

Publicerad 2012-04-05 07:55:30

Vilken mysig blogg du hade!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild