Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vattnets hälsoeffekter

Publicerad 2012-12-18 12:39:04 i Hälsonytt,

Hej på er, i samband med att jag började med Herbalife shake till frukost så sa det att jag måste dricka mera vatten än vanligt för att annars kan inte kroppen ta upp alla vitaminer och mineraler och näringämnen. Jag blev lite fundersam och tänkte att det borde väll gälla med allt man äter om man dricker dåligt. Så jag bestämde mig för att kolla upp det här, varför vatten egentligen är viktigt för i kroppen. Förutom att det ger vacker hud och hår ;-) Här har jag skrivit upp det viktigaste i punktform.

 

Vatten är livsnödvändigt för att...

1.       Ta upp näringen ur maten vi äter

2.       Kroppens ska fungera optimalt (levern, njurarna, matsmältningen och lederna)

3.       Förbränna kalorier

4.       Tillförseln av syre till cellerna

5.       Reglera kroppstemperaturen (genom att svettas)

6.       Reglera kroppens Ph-värde

7.       Transportera blod och därmed hormoner och andra viktiga signaler

8.       Musklerna ska kunna återhämta sig vid/efter träning

9.       Rena kroppen från gifter och slaggprodukter

 

Lågt vattenintag (brist) kan leda till

1.       Försämring av alla kroppens funktioner i ovanstående lista!!

2.       Trötthet

3.       Sämre intellekt

4.       Sämre koncentrationsförmåga och prestationsförmåga

5.       Förstoppning och andra tarmrelaterade problem

6.       Magsår

7.       Falska hungerkänslor

8.       Viktuppgång (samtidigt som kroppen har näringsbrist)

9.       Minskad blodvolym som i sin tur leder till försämrad blodcirkulation och frusenhet

 

Drick extra mycket vatten om du

1.       Har något av ovanstående besvär

2.       Är törstig

3.       Tränar

4.       Dricker kaffe

5.       Dricker alkohol

6.       Äter mycket salt

7.       Tar kosttillskott av något slag.

 

Visste ni det här? Tänk på att detta som jag har skrivit är väldigt förenklat och bara ett urval på vad vatten bidrar med i kroppen. Kolla gärna länkarna för mer information.

 

Källor:

http://www.rentvatten.n.nu/betydelse

http://www.halsosidorna.se/Vatten.htm

http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Mat-och-naring/

 

 

Kommentarer

Postat av: Qbrium

Publicerad 2013-01-20 22:01:45

Tack för påminnelsen om vatten. Klart det sitter någonstans i bakhuvudet, men ibland är det bra att bli påmind en extra gång.

Jag har alltid en flaska vatten vid skrivbordet, samt en flaska vatten i väskan på sommaren.

Svar: Det är super bra, man glömmer så lätt. Hur är allt med dig då?
Leslita

Postat av: Qbrium

Publicerad 2013-01-24 23:12:18

Jodå, det går väl framåt. Just huden mår bättre av laserbehandlingarna jag håller på med, och så har jag ju bytt till ett jobb som är mindre stressfullt - vilket också påverkar hälsan positivt. :)
Hur är det själv?

Svar: Ja det låter jättebra, både jobbet och laserbeh. Vad jobbar du med nu? Allt är bra här, ska till ikea i dag, alltid kul =)
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild