Kropp och själ

leslita.blogg.se

Håroljor och huskurer

Publicerad 2011-09-19 14:20:00 i Hårvård,

håroljor, aloevera

Här om dagen gjorde jag en leave in blandning till håret som jag lade i en liten sprayflaska (den blåa till vänster)

Detta hade jag i
Aloe vera gel från
Lavendel eteriskdoft droppar från
Jojoba olja
Aprikoskärn olja
Sheasmör
Hounung
Vatten

De två första ingredienserna är från Dermanord och resterande från crearome. Alla produkter finns att beställa på nätet och mycket oljor finns även på hälsokost butiker. Jag har inga mått men ta inte för mycket hounung bara och om konsistenser blir fel så är det bara att blanda i mer vatten eller olja. Blanda allt i en burk och spreja rikligt i håret vått eller tort. Krama upp lockarna och låt självtorka. Jag tog lite extra shea i topparna.


Jag har inte testat dessa nedanstående men hade tänkt testa den första snart :) Man ska blanda ingredienserna och ha i håret så länge som möjligt innan man sköljer ur det.

Hårolja vid mjäll (stimulerar även hårväxten)
50ml olivolja
30ml ricinolja
20ml neemolja
20 dr eterisk olja av rosmarin

Hårolja för slitet och hårt behandlat hår
35ml jojobaolja
50ml hampfröolja
0,2g antioxidant rosmarin (för hållbarheten)
15g kokosfett

Hårolja vid skadat hår/hårbotten och vid mjäll
40ml jojobaolja
30ml solrosolja
25ml sesamolja
5g kokosfett

Har ni testat att ha oljor i håret? Vilken/vilka använder du?

♥ Recepten är från boken "Guldet från växterna" av Finn Andersen.


P.S Jag har fått operationstid i morgon bitti. Äntligen!

Kommentarer

Postat av: VinterVild

Publicerad 2011-09-19 15:59:49

Skönt att du blir opererad snart men jobbigt att du var tvungen att vänta så länge. Hoppas att du blir frisk snart!



kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild