Kropp och själ

leslita.blogg.se

Good Hair

Publicerad 2011-10-18 09:00:00 i Hårvård,

Jag såg dokumentären "Good Hair" från 2009. Det var riktigt intressant och hade roliga inslag.

 

Good hair handlar om hårkulturen och då främst mörkhyade kvinnor, afro och krulligt är "bad hair". I början berättar de om ”Relaxer” som alltså är en rakpermanent.  Han var på fabriken som tillverkade permanentkrämer och även på laboratorium för att fråga forskarna om vad som är i krämerna. Det är jättestarkt natrumhydroxid som är farlig att andas in eftersom att det ger permanenta lungskador och så kan det fräta igenom huden. De intervjuade flera olika kvinnor som berättade om sitt hår hur ofta och hur länge de har använt relaxer, kvinnorna berättar hur det svider och bränner. Det finns även "kids-perm" och börjar permanenta sina barn vid treårsålder.

 


Det här är med andra ord katastrof. Jag älskar lockigt och drömmer om den hårfärgen!!

 

 

”Weave”. Sen fick vi hänga med i löshårs-snacket som kostar tusenlappar! Och så åkte han till Indien för att se var håret kommer ifrån. Där finns ett tempel där kvinnor offrar sitt hår som om ingenting. Det är till Gud. Men de som köper upp håret från templet tjänar miljoner på att exmportera det. Hårbranschen domineras av asiater.

 

Ett litet roligt inslag är när män får svara på frågan om vad de tycker. Många svarade att om tjejen har för fint hår så betyder det att hon kommer att vara dyr att försörja, haha och att man ALDRIG någonsin får röra en mörkhyad kvinnas hår. Till kvinnans försvar erkänner hon att ´Ja att röra mitt hår är en intimzon och att duscha med en man är mer intimt än att ha sex, då måste han vara the one.´

 

Och i slutet så visar de upp en jättestor tävling där berömda frisörer gör var sin show och tävlar om pengar till sin salong. Det är här alla hårtrenderna sätts för mörkhyade kvinnor. Och just nu ska det vara långt och rakt! Thats good hair.

http://swesub.tv/uploads/images/45730.jpg Klicka

 

Dagens fråga, vad är bra/fint hår för dig?

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2011-10-18 11:11:05

SV: Hej! Ja, angående skrivkrampen. Jag är inte journalist. Jag skriver bara krönikor för en tidning som delas ut i området i och kring Katrineholm, där jag bor. Gå gärna in och läs själv vad jag har skrivit. Det kan du göra här: http://succe.info/blog/kategori/kronika/ Krönikan jag skrev igår kommer inte att komma upp riktigt än så du får hålla till godo och se vad den handlar om när den kommer upp på sidan. Tidningen trycks i helgen, så någong gång under nästa vecka... =)

Postat av: Linn

Publicerad 2011-10-18 11:28:27

Det där lät som en intressant film!

Postat av: Becca

Publicerad 2011-10-18 20:55:43

Denna vill jag se!



Fint hår är friskt hår. Och Rihannas hår!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild