Kropp och själ

leslita.blogg.se

Strävandet till att bli nöjd

Publicerad 2011-07-28 13:07:33 i Mina tankar,

Detta strävandet. Ibland vill man bara ha mer, något annat, något nytt. Allt förutom det man har. Det handlar inte om materiella saker. Det är känslor, upplevelser och att lära sig saker. Jag vill känna annorlunda och göra annat.

Rätt eller fel? Oftast vet jag inte om det jag ger mig in på är rätt. Rätt för mig, rätt i tid os.v. Oftast måste jag bara göra det och sen känna efter. Det kan ha sina konsekvenser. Som att man har slösat tid på något som var "fel". Bara erfarenheterna är det man fått ut av sitt kämpande. Är det tillräckligt?

Sen tror jag också att det kan ändras på vägen. Det dyker upp ett nytt mål. Att jag känner att något är bra och att jag verkligen vill "det här". Men sen märker jag att NEJ det var inte alls vad jag trodde. Det har hänt så många gånger. Det kan var allt från utbildning, kille eller var jag ska flytta.

http://www.gettyimages.se/detail/106749564

Jag har alltid tänkt att för att uppnå lycka behöver man vara nöjd. För visst kan man inte vara lyckig om man inte är nöjd med sitt liv, med det man har uppnått, gjort och personer man delar det med? Samtidigt kan man inte "få/göra" allt man vill och då kan man aldrig bli nöjd...Jo kanske om man bara accepterar utan att vara nöjd? Bara vara i nuet. Som buddister tror.

Och slutligen tänker jag... Om man nu skulle vara nöjd med precis ALLT. Vad skulle det då finnas att leva för? Jag kan känna att mitt begär efter mer är det som driver mig framåt.


Vad tror ni om att vara nöjd och strävandet?

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-07-28 15:40:17

Jag tror faktiskt inte ens att buddhister är nöjda. Det är önskningarna som driver oss framåt, och vi vill alltid framåt. Det är ju därför som vi är är, för att bidra till expansionen, och utan en önskan kan vi inte komma någon vart. Tricket är att vara nöjd med det som är och vara ivrig efter det som ska komma, som Abraham-Hicks säger. Och det är det som känns allra bäst tycker jag. Att uppskatta nuet och se fram emot det som ska komma.



Kram!

Postat av: Emelie

Publicerad 2011-07-28 15:59:01

det är alltid lika kul att kika in och få lite att läsa (: Ja, det ska bli intressant med den kinesiska terminen faktiskt! Okej tack ändå :D

Postat av: Anonym

Publicerad 2011-07-28 19:44:11

sv: Jo, det var ju typ så :)

Hehe



Ja, vi ser misshandlade ut, jag förväntar mig vilken dag som helst att nån ska fråga mig vad jag gjort, vad som hänt liksom hehe :)



Då får man förklara på nåt sätt :)

Postat av: Vickan

Publicerad 2011-07-28 19:44:48

Men ursäkta, mitt namn försvann tydligen i raden.. det var skrivet av mig iaf :D

Postat av: Tuss

Publicerad 2011-07-28 20:09:48

Fin blogg :)

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-07-28 21:14:24

Svar:

Ah, nej, det är mycket text i den minns jag. Ja, jag brukar stryka under det jag tycker är bra så är det lätt att skumma igenom och hitta det jag gillade extra mycket!



Örnen:

http://www.yogajournal.com/media/originals/2722-54.jpg



Kram!

Postat av: Jess

Publicerad 2011-07-28 22:01:30

sv: Nej det är bara improvisation :)



Har prövat med spagat där men får inte riktigt till det snyggt :/

Postat av: Tess

Publicerad 2011-07-28 22:22:11

Jag känner mig ofta rätt så nöjd och då blir jag nästan lite rädd... som att jag har slutat drömma. Men sen har jag kommit fram till att bara för att jag känner mig nöjd för stunden så betyder det inte att jag vill känna mig nöjd med andra saker också. Man är ju hela tiden i en föränderlig värld så jag brukar vara nöjd för stunden för att sedan få en längtan efter mer. Svårt att förklara det där. Jag känner mig helt enkelt nöjd men samtidigt sugen på mer! haha!



Förövrigt så har jag också testat på en massa saker som jag sedan känt att "nä, inget för mig"... mer så tidigare än nu förtiden. Kanske har jag blivit mer medveten om vad jag faktiskt vill och överväger därför mina val lite mer? :) Vad vet jag!



Kraaam

Postat av: Lotta

Publicerad 2011-07-28 23:21:40

Vara nöjd för mig innebär att inte dras med massa känslor som missnöje frustration besvikelse osv, som kan dyka upp i vardagen.Jag försöker se något positivt i allt som händer även om det inte alltid är det jag förväntar mig. Men jag tycker absolut att man ska ha mål och drömmar i livet. Det gäller bara att försöka lyssna inåt så blir det lättare att bara följa med på livets väg och nu och se något positivt i allt som händer även om det inte alltid är det som vi förväntar oss.♥



Angående din fråga i min blogg så är det vata som är mest dominant.sen pitta och jag jobbar hela tiden på att hålla ner dom och höja kapha.



Kan verkligen rekomendera Ayurveda för ditt sinne.



Kram Lotta

Postat av: Lotta

Publicerad 2011-07-29 12:12:37

Jag var lite trött i går, hoppas du förstod vad jag menade mitt inlägg blev lite rörigt.



Min nya tatuering: Happiness is a state of mind Betyder för mig att jag väljer i mitt sinne försöka se glädje/lycka/kärlek och vara nöjd här och nu.



Ha en bra dag:)



Kram Lotta

Postat av: Tess

Publicerad 2011-07-31 01:52:38

Jag tror också att det ibland är meningen att man skall ta små omvägar här i livet. Det är både viktigt och meningen för att vi på så vis skall kunna utvecklas och uppskatta det som bjuds här i livet. Man måste få utrymme att lära sig av sina egna "misstag" och inte leva in en allt för skyddad värld! :) Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild