Kropp och själ

leslita.blogg.se

Fysisk Aktivitet

Publicerad 2010-03-17 15:07:18 i Dans & Annat,

Jag har kommit på att jag inte har skrivit så mycket allmänt om Fysisk aktivitet, mest förespråkat för att det är bra att träna och berättat vilken sorts aktivitet jag tycker är roligt. Dans och Yoga! Men idag tänkte jag berätta om hälsovinster med att röra på sig.

Enligt FHI som är folkhälsoinstitutet så rekomenderar de att man är fysiskt aktiv minst 30 min per dag i en måttlig intensitet. Vad menas då "måttlig"? Jo det är att man ska bli anfådd och känna att pulsen ökar något. Man behöver alltså inte vara jätte hurtig för att det ska ge effekt. Det behöver heller inte vara 30 min i sträck utan man kan dela upp det på t.ex. 10 eller 15 min per gång. Det låter inte som allt för höga krav va? Men visste ni att inte ens hälften av Sveriges befolkning når upp till dessa rekomendationer?

Fysisk Aktivitet är bra för att det kan förebygga sjukdommar (sjd) t.ex.
  • Diabetes
  • Hjärt & kärl sjd
  • Benskörhet
  • Högt blodtryck
  • Hjärtinfarkt
  • Tjocktarmscancer
Fysisk aktivitet, träna, jogga
Kan även användas vid behandling av dessa och måna fler. Även mentala sjd som depression och ångest. Och med behandling menar jag enligt FYSS som är "motion på recept"

Så nu vet ni lite om det. Börja röra på fläsket. Det krävs inte så mycket som ni tror. Inga 2 timmars intensiv pass är nödvändiga här ur hälsosynpunkt. Ta en rask promenad bara eller en simtur kanske.

*Länkar: Fhi, FYSS,

Kommentarer

Postat av: nina

Publicerad 2010-03-17 15:17:42

sv; tack så mycket :)

blev typ rädd då jag läste det här inlägget, känns som att jag måste röra mej mer även om jag är ute och går kanske 1,5 timmar per dag, det kändes typ lite ;DD

Postat av: Madelene

Publicerad 2010-03-17 22:05:55

ja men eller hur :D hihi jaa men de är synd Izzie va en av mina favoriter förrut jue :( hon och george och nu är båda borta. De suger eller vad tycker du ? :) Avsnittet av as bra btw ;D

Postat av: Madde

Publicerad 2010-03-18 07:27:00

Hehe, skulle en annan bara motionera 30min om dagen skulle jag rulla fram som en köttbulle ;O)



Arbetar som väktare med hund. Vi har 8timmar hunträning på vårat schema, hunden måste årligen erlägga ett prov för att visa sin duglighet som tjänstehund, därav träning.

Dessutom är jag en tävlingsnörd så det är för den sakens skull också =)



Har köpt två böcker om yoga och desstuom en tidning om yoga som jag varmt kan rekomendera, skall berätta om dem i min blogg...håll utkik.

Postat av: Madelene

Publicerad 2010-03-18 20:40:38

Jaa antagligen men de är fan synd. men hon är ju jäkla bra i långfilmer. haha har du sett The Ugly Truth ?:)

Postat av: Petra

Publicerad 2010-09-27 11:53:05

Hej!

Skriver till dig angående bilden till detta inlägg. Undrar om jag skulle kunna få använda bilden till ett skolarbete som jag och några till håller på med. Arbetet handlar om fysisk aktivitet och vi kommer göra en poster där bilden skulle passa in väldigt bra. Postern kommer sedan redovisas för vår klass och läraren inom just denna kurs som vi läser. Arbetet är på högskolenivå. Skulle vara tacksam för svar.

Mvh Petra

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2010-09-27 13:17:13

Sv: Hej Petra. Bilden är inte min, den är lånad från internet. Men skärpan är inte så jätte bra om man kollar noga så jag rekommenderar att du letar vidare. Annars kan jag mejla den till dig.



Hälsningar Leslita

Postat av: Petra

Publicerad 2010-09-28 10:22:11

Hej igen och tack för ditt svar!



Då vet vi att vi inte tar "din" bild utan lov. :)

Du behöver inte mejla över den till mig, men tack ändå.



Mvh Petra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild