Kropp och själ

leslita.blogg.se

Aloevera

Publicerad 2009-09-17 14:51:25 i Alternativmedicin, Recept, Örtapoteket,

På *livsstilsmässan* som jag var på här om veckan så fastnade jag vid Aloevera försäljningen och lärde mig en hel del som jag hade tänkt dela med mig av.

Aloevera Juice
är jätte nyttigt att dricka. Det har en renande och helande verkan inifrån. 
Hur vet man att juicen är bra då? Jo den ska ha en ljus färg och inte se brun ut, då är den rutten.
Fruktköttet ska vara kvar för att det är däri näringen och allt bra ligger.
Om man har silat bort det så är den juicen inte lika nyttig. 
Visste ni också att det finns smaksatta aloe vera juicer, det finns en med röda bär som jag smakade på och den var väldigt god och uppfriskande. Men tänk på att smaksättningen kommer att ta plats i flaskan och därför innehåller dem mindre % aloevera än om man hade köpt en helt hundra procentig "ren". Smaken på ren alovera juice är välfigt speciell, visa tycker inte om den men jag tyckte den var helt okey. Försmaken var söt och eftersmaken var lite besk. Men den har en mild smak.


Aloevera Salva/kräm

Det är viktigt att kolla på innehållsförteckningen i vilken ordning det står. Om det är först i listan så innehåller det mest % aloe vera. Många salvor utnämner sig för att vara naturliga när dem inte är det. Synd tycker jag. Om det står Aqua på första plats är den ganska flytande och därmed lite sämre. Det riktiga namnet på den "bra" aloeveran är ALOEVERA BARBANENSIS. Det finns flera flera olika plantor så välj rätt. Min är från Dermanord.

Så vad är alovera bra för?

Salva är grymt läkande! Funkar på solsveda, om man har bränt sig på nått varmt, insektsbett, allergi utslag, såriga finnar, psoriasis småsår, rivmärken eller bara som handkräm och återfuktande i ansiktet.
Juicen är bra mot psoriasis. Emot halsbränna då verajuice kan höja magsäckens pHvärde, Aloe vera-juice kan ha en inflammationsdämpande effekt och lindra vid känslig tarm IBS (källa: Hälsa tidningen)

Brukar ni använda Aloe vera? Till vad isåfall? och vart köpte ni den?

Kommentarer

Postat av: emma härnqvist/perfektion

Publicerad 2009-09-17 21:19:52

hehe ja den är riktigt fulsnygg. förstår inte riktigt vart vi har fått den ifrån för den skär sig lite mot resten av inredningen här ;)

Postat av: emma härnqvist/perfektion

Publicerad 2009-09-17 21:20:40

och nej jag ahde heller inte velat att nån torkade skit med mitt ansikte ;)

Postat av: Adéle Siljemark - EN FOTOBLOGG

Publicerad 2009-09-17 23:05:19

JA visst är det (: jag säljer aloevera kapslar på mitt jobb ^^

Postat av: Anni

Publicerad 2009-09-18 14:50:52

Ha en bra kväll! Vad ska du se för film?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild