Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kinesisk kostlära

Publicerad 2009-11-09 20:56:24 i Recept,

Idag hade vi kursintro i "Den kinesiska kosten". Det verkar jätte kul Och vi hade en lång föreläsning om Kinas historia och om levnads sätt i samband med mat. Det är så intressant alltihop. Vi ska få lära oss om örter och ha praktiska tillfällen med matlagning. Men i stor så kommer denna kursen vara mer teori än vad vi på SPA programmet är vana vid. Läraren verkar grymt sträng med köks regler, hygien och allt sånt. Vi fick även ett helt häfte med "riktlinjer" på hur man skriver ett PM. Jo visst det kan jag ju redan. Men det verkar som att han vill ha det på sitt speciella lila sätt :s "Det ska göra ont när ni tänker" var en av hans citat som var mindre mysigt. Han är annars trevlig och bra föreläsare, man bli inpirerad och dras med i allt han berättar. Även mycket bilder på föreläsningarna vilket jag tycker är bra.



Kinesiska köket består av 4 olika stora huvud grupper. Eftersom att kina är så otroligt stort så finns det mängder med olika kök och sätt att laga mat på beroende på vilken del av landet man bor. Det är inte lika enkelt som att säga det italienska köket eller det franska köket. Alltså jag har alltid vetat att Kina är stort. Det har ju alltid varit min drömland att åka till ända sen jag var liten och hade mammas kimono och matpinnar i håret :P (Japansk Geisha men ja accosierade det med Kina) Men jag har nog aldrig riktigt förstått hur stor Kina verkligen är. 1,3 Miljarder! Omg...

Kost och hälsa. "Mat är medicin" Allt Kineserna stoppar i munnen är nogrannt utvalt och har en hälsoeffekt beroende på vilken obalans eller sjukdom man har i kroppen. Örter är kryddor. Eftersom att Kinesisk kost utgår
ifrån 5 elementsläran som lär ut smaker, årstider, färg och allt som ska skapa balans emellan yin och yang så är Klimatet en viktigt sak att ta hänsynt till vid matlagning. Och eftersom att Kina är så stor och har olika klimat allt från torrt till snö på samma dag, fast på olika delar av Kina så är skillnanden stor beroende på vart man bor. Sedan tänker man mycket på organen och vad de behöver för mat... os.v. Se bild ;)




Sorry för kass uppdatering idag, slutade 5, hemma 6 och så hade jag en kund här som fick en Ansikts akupressur.

Gillar du kinamat? Har du varit i Kina? Vad visste du redan av det jag skrivit?

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-11-09 21:39:53

Ja jag gillar kinamat. Det är den bästa maten som finns, asså all mat i kina. Jag har varit i Kina. XD Jag visste inget av det du skrev. hehe XD



Har du sett mitt inlägg om världens dyraste mobil? Galet..! x.x xD

Postat av: Linda - Rosa chica

Publicerad 2009-11-09 22:19:15

Ska du/eller har du vaccinerat dig mot svininfluensan ?

// http://www.rosachica.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild