Kropp och själ

leslita.blogg.se

Länkar kopplat till Naturmedicin

Publicerad 2009-04-21 11:03:36 i Alternativmedicin,

Hejsan nu är jag tillbaks angående Boliviansk medicin. Läs inlägget HÄR
Nu har jag sökt runt lite på internet och hittat några länkar, Hittade utställningen i gbg, utbildningar som har fått resa till Bolivia och syssla med medicin och deras dagböcker, blir riktigt sugen på att plugga det här. Åhh...Funderat på detta med kultur och turism ett tag nu. Men jag ville få in ett hälsoperspektiv på det. Och det visade sig att existera :-)

Utställningen Världskulturmuseet

Utställning i Göteborg om Kallawaya kulturen. 






En text om elever som studerar naturmedicin i Bolivia

Här är ett utklipp: "Det märks att vi svenskar inte använder kroppen särskilt mycket när vi arbetar, utan är mer uppe i huvudet. Det märks på energin i vårt land tycker jag. Om Bolivia har en "jordande energi-känns att jag är i mina fötter och min kropp", så har Sverige en "uppe i huvudet energi-känner en massa tankar som surrar runt i huvudet och skapar stress". Jag känner inte av resten av min kropp så som jag gjorde i Bolivia, berättar Lisa Norman."

När jag läste följande text så kände jag orättvisan flöda över mig. Att dessa frågor alltid snurrar i mitt huvud, att vi har så mycket valmöjligheter och ändå inte mår bra. För att skapar stress...

"Existensiella frågor dyker upp, ibland följt av en kris eller depression, för vad är meningen med livet? Medan många i Bolivia kämpar för brödfödan och kanske inte har den lyxen att kunna välja var de ska leva och bo, vad de ska jobba med, om de ska studera detta eller det andra. "

Utbildningar som eleverna studerar i ovanstående text...
Interkulturell kurs, Högskolan Väst
Naturens medicin Friskvård kurs med inriktning på alternativa metoder och synsätt i Nordens folkhögskola




Kommentarer

Postat av: LUHLUUS FOTOBLOGG

Publicerad 2009-04-21 14:59:29

jajag förstår det, men vad kul att du iaf är intesserad =)tack,tack! =D

Postat av: Maria svarar

Publicerad 2009-04-21 15:15:16

Ja de får du nog göra :) De var söta tyckte jag!

Postat av: MILEY

Publicerad 2009-04-21 16:53:50

Sv; Ja visst är dom =)

Tack detsamma

Postat av: Diane

Publicerad 2009-04-21 18:36:24

sv: så klart den är haha :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild