Kropp och själ

leslita.blogg.se

Filosofiera...

Publicerad 2008-03-27 15:03:17 i Mina tankar,

Kan man tänka för mycket?
att tänka och spekulera är väll desamma som att filosofera.
Jag undrar vad man lär sig på en filosofikurs?
Vad man ska tänka på?
Nej man lär sig nog hur man kan tänka för att komma fram till något bra.

Om man jämför en filosofierare med en psykolog så har dem rätt många likheter.
Ända skillnaden är att psykologer utgår ifrån metoder, teorier och psykiska sjukdommar.
Jag har kommit på en sak.

Det skulle vara jätte bra om man kunnde gå och träffa en filosof istället för att gå till psykologen.
Låter som lite mer status också.
Jag har gått hos psykologer i flera år. Klarar mig inte utan det haha men ibland känns det som att dem inte säger vad dem själva tycker utan bara vad som borde sägas. Och vad jag vill höra. Vad är meningen med allt? Psykoterapi det går runt i en cikel, utan mening utan svar. Inte för att jag ens vet vad det är jag undrar över.
Det kommer nya spännande tankar hela tiden. Jag gillar att tänka djupt.

Jag har märkt att:
Jag strävar efter att hitta motsägelser i sanningar....  

Kanske skulle det vara kul med en filosofigrupp där man sitter och för diskussioner med varandra och livets gåtor.
Byter erfarenheter och åsikter. Ett mötte där man stiger in i rummet och alla bara är sig själva och säger vad dem tycker. Och det bästa är att det inte finns rätt eller fel. Och försök inte ens jämföra det med gruppterapi! I gruppterapi pratar man med psykologen (alternativt en terapeut) framför andra människor. Man pratar inte med varan. Man befinner sig bara i samma rum. Och det är alltid det psykologen säger som är rätt. Och föresten är allt man pratar om NEGATIVT! Och så menade jag inte...  

Idag har jag tid med min filosof, det låter betydligt mycket bättre än att säga idag har jag tid hos min psykolog. 
Psykfall haha! 

Bara ha en människa som bollplank. Men det blir som att föra en dialog med sig själv?
För man har alla svaren innom sig. Ungefär som att rådfråga en pendel. Svaret finns i ditt undermedvetna. 
Men att filosofiera med en proffesionel yreksutbildad människa kan ge en annan synvinkel på dem existentiella frågorna. 

Så vad är filosofi? Visdom? Men visdom är enligt mångas förmenande en stelnad kreativitet. Det säger jag emot. 
Visdom är början till kretivitet. Och hur når man då visdom? Jo genom kunskap. Alltså om man tänker logiskt (Vilket filosofer inte bör göra enligt min uppfattning) så borde filosofi vara en advancerad nivå av kunskap.
Borde det inte vara väldigt svårt att "bli" en filosof?

Man måste ha kunskap om den basala faktadelen för att kunna analysera faktan! 
Filosofi bygger på analyserad fakta som man spektulerar kring?

I Gekland f.Kr sade sig alkemisterna kunna upptäcka saker genom att bara tänka d.v.s filosofiera.
Detta ansågs vara rätt då det var fult att exprimentera fram sina resultat.

Då skulle inte följande citat instämma:
"Man lär sig av sina misstag"

Finns det någon verklighet utanför mina tankar? Eller är det bara jag som tänker för mycket ...



  

Kommentarer

Postat av: Dr J

Publicerad 2008-03-27 19:13:44

Kramar!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild