Kropp och själ

leslita.blogg.se

DIY Din egna naturliga deodorant

Publicerad 2012-10-21 13:10:00 i DIY produkter, smink och hudvård,

Hej! Först vill jag bara berätta att Ekonördarna på Lyckobacken har en tävling just nu där man kan vinna läppstift från Nvey Eco. Gå in på deras blogg och var med.

Jag har pratat mycket om att använda en naturlig deodorant som är aluminium fri. Aluminium täper till svettkötlarna som hindrar kroppen från att fungera som den ska. Det blockerar kroppens naturliga funktioner. Kroppen behöver svettas för att rensa ut salter m.m. Det är ett reningssytem. I puberteten hör det ihop med hormonernas reglering. Här kommer ett recept på hur du kan göra din egna deodorant.
 
Recept
1 tsk bikarbonat
1 tsk majsstärlekse
1 tsk kokosolja
Några droppar valfri eterisk olja. Exempelvis rosor eller lavendel.
 


Häll över i en liten burk och förvara deodoranten i kylskåp. Den används genom att skrapa fram lite grann och gnugga på området. Tvätta händerna efteråt. Om du har använt deodorant som innehåller aluminum så kommer din kropp att rensa ut detta när du byter till en naturlig produkt. Ha lite tålamod så regleras det till slut. Se videon och kolla in länkarna för mer instruktioner och information.

Vad använder ni för deo? Har din kropp/hud reagerat på något sätt när du bytt från kemiska produkter till naturliga? Berätta gärna...Vad tycker ni förresten om min nya header? Jag är helt nöjd med tanke på att programmet/hemsidan jag brukar använda inte finns kvar så jag lyckade få ihop det själv. =)


♥Tidigare inlägg om denna deodoranten: Rosendeo, Hemgjord deo, Avgiftning av kemiska produkter,

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2012-10-21 13:49:42

Jättebra med video! :-)
Jag har läst om liknande recept tidigare, men det blir inte av att jag ställer mig och blandar. Lite lat. ;-)
Hm, jag undrar vad jag ska ha för bra ursäkt nu? ;-)

Svar: Haha, ja nu har du ingen ursäkt längre för nu har du sett hur enkelt det är och hur fort det går =) Lycka till!
Leslita

Postat av: Malin/Bilboblueeyes

Publicerad 2012-10-21 13:54:04

Läste just om söta Suki.
Jätteledsen för din skull.

Svar: Tack vännen. Ja det var jättetråkigt det som hände. Vi hoppas att hon har flugit iväg till ett varmt land.
Leslita

Postat av: Anneli

Publicerad 2012-10-21 23:37:50

Hej Lesly!
Jag gör också egen deo ungefär som du, men jag blandar några olika aromaoljor i för att få fram en doft jag gillar. Sen behöver man inte förvara den i kylen - annat än möjligtvis på sommaren när det är varmt..! Kokosoljan smälter inte och blir rinnig förrän det är +25 grader.
Förresten så funkar det även med annan stärkelse än majs, t ex potatismjöl eller arrowrot.
Tack vare min kloka mamma så har jag nästan aldrig använt deodoranter med aluminium i hela mitt liv! Mamma jobbade på hälsokostaffär och var väldigt medveten om att man skulle undvika sånt (och annat). Tur för mig!! :D

Svar: Jaha har din mamma jobbat i hälsokostaffär. Vad roligt. Då blir man upplärd från början, det är ju bra. Jo jag vet att man kan använda potatismjöl istället men tyckte att det blev så komplicerat med olika alternativa recept så jag skrev den jag använder mig av mest ;-) Jag hade en liten miniburk med mig i väskan och den smälter. Men det gör inget för den är bara i nödfall ifall jag behöver fräsha upp mig annars använder jag den ur min andra burk som står i kylskåp. =) Det har blivit en vanesak och är bäst att tipsa om det på en gång. De flesta av mina prenumeranter på youtube bor utomlands och där är det kanske varmare oftare :-S
Leslita

Postat av: Bea

Publicerad 2014-01-16 10:00:01

Hej!

Tack för ett bra och enkelt tips på egen deo! Har precis blandat ihop och ska testa!
En fråga till dig - är det risk att deon fläckar kläder i armhålan? Tänker att eftersom det är kokosfett i så kanske det lämnar fettfläckar på ömma textilier?
Hur länge kan man använda den innan den blir dålig? Har ställt den i kylen.
(ps. i videon använder du måttet matsked medan du skriver tesked i receptet. Man fattar ju ändå :-) Tack och hej!

Svar: Hejsan, roligt att du ska testa receptet. I orginalet är det tesked men jag gör alltid en större sats. Min deo brukar ta slut efter 2 månader och den har aldrig blivit dålig innan dess. Jag har inte heller märkt av fläckar eller liknande men lovar inget så var försiktig om du är rädd om något plagg.
Har du använt aluminiumfri deodorant innan? Annars kanske du kommer att gå igenom en utrensningsprocess innan kokosdeodoranten fungerar optimalt. Bara så du vet. Lycka till!
Leslita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild