Kropp och själ

leslita.blogg.se

Sömnproblem

Publicerad 2012-01-15 14:01:40 i Hälsonytt,

Vad ska jag göra?! Jag kan inte somna på kvällarna, ligger vaken halva natten innan jag somnar och detta har hållt på i flera veckor. Jag trodde att det skulle vara något som går över av sig själv, men icke!
  • Jag dricker inte te/kaffe eller äter socker och tung mat på kvällen
  • Jag stänger av all elektronik och försöker slappna av innan jag går till sängs
  • Jag ligger inte och grubblar och oroar mig över något

Detta ska jag testa

  • Aromalampa
  • Lugn musik eller ljudbok
  • Något naturläkemedel typ *valeriana*

www.matton.se/bilder/jpg/tet_ti0224814.html/f-1024/m-1024/sok-sömn


Har ni fler tips? Bring it?

Kommentarer

Postat av: Tess

Publicerad 2012-01-15 15:39:23

Åh vad jobbigt! Jag har också haft lite problem med att sova (från och till) på sistonde. Urjobbigt!!! Hoppas du kan sova gott snart! Kram

Postat av: Sannie

Publicerad 2012-01-15 17:45:11

ny porträtt tävling igen :)

Va med vettja ^__^



http://sannies.se/2012/january/-ny-portratt-tavling.html



TROLOLOL

Postat av: Linn

Publicerad 2012-01-15 18:30:54

Åh nej vad jobbigt!

Jag rekommenderar gärna ljudbok. Det får mig att somna många gånger. Jag har Sagan om ringen på ljudbok med en äldre brittisk man som läser den och man kan inte annat än vaggas till sömns. :) Ofta vaknar jag efter ett tag och stänger av den och lägger i från mig den, och man somnar om på en gång då.



Annars vet jag inte riktigt vad som hjälper. Släck lampor för att inte ha det så ljus runt omkring dig på kvällen, kanske?

Postat av: VinterVild

Publicerad 2012-01-15 19:34:56

Lider med dig :( Det enda jag kan rekommendera är att inte stressa upp dig för att du inte kan sova. Att gå upp o göra ngt annat, läsa lite eller bara sitta ngn annanstans ett tag kan hjälpa.

Risken finns att sängen förknippas med sömnlöshet o du kan inte sova därför...

Det som hjälper mig ibland, underligt nog, är att byta håll i sängen. Lägg dig med huvudet där du brukar ha fötterna eller, om du får plats, på tvären.

Hoppas det ordnar sig. kram

Postat av: FRUGAN

Publicerad 2012-01-15 19:38:41

Jag är från Tumba men bor i Växjö nu =)



Usch vad jobbigt det är med sömnproblem! =( Jag har tvärtom, kan inte hålla mig vaken och måste sova 10 - 13 timmar per natt, börjar dock bli lite bättre nu.

Postat av: Ida

Publicerad 2012-01-15 22:33:54

Nej vad jobbigt :( Jag har aldrig haft riktigt svårt att sova, men jag brukar läsa mig till sömns när jag väl har lite problem. Nu vet jag inte om du dricker mjölk, men jag brukar också dricka lite ljummen/varm mjölk när jag har lite sömnproblem.



Svar: Nej, inte jag heller, har nu lagt krämen åt sidan, men är så orolig nu över hur huden kommer att bli. Måste hitta något som kan ersätta den snart. Har du några tips mot huden?



Det låter fint ändå att få lära sig för sin egen skull. Men visst vill jag gå en utbildning som ger mig något mer även "yrkesmässigt". Jag ska tänka på saken :)



Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-15 23:24:58

Jobbigt vännen =/ Mitt bästa tips är spikmattan. Jag somnar jätteskönt på den, och puffar undan den i sömnen när jag kommit in i fasen att jag börjar vända mig i sängen. Kanske något att testa?



Du kan ju kika om du hittar ett bra kofeinfritt te som är gjort för att man ska bli avslappnad till kvällen. Tycker jag sett några "godnatt"-varianter här och där...

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-01-16 14:36:25

JA spikmatta är ju ett superbra tips!! :) TACK anonym

Postat av: Jenny

Publicerad 2012-01-16 15:27:52

Jag gör processer när jag inte kan sova, vilka tankar som helst som får mig att sluta fred med situationen, då slocknar jag så fort jag känner mig ok med det. Min plan b (vetskapen om en plan b gör en ofta så lugn att man inte behöver den) är Rodepsin - homeopatiska tabletter med valeriana. Två tabletter så somnar jag inom 20 min.



Svar:

Du drog till dig! :) På Yogayama har de 20% rabatt för arbetslösa, studenter och pensionärer, så ett 10 klipp-kort kostar ca 1500! Fast yoga är ju också den enda träningsformen jag utövar och betalar för, jag går ju inte på samba och poledance osv ;)



Var ligger It's yoga? Det låter kul!



Kram!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild