Kropp och själ

leslita.blogg.se

LCHF gör dig trögtänkt

Publicerad 2012-01-05 16:28:52 i Recept,

LCHF gör dig trögtänkt står det i en artikel på aftonbladet. Det har varit mycket snack om det innan och Annika Dahlqvist som är grundaren av LCHF dieten säger förståss emot. Att äta en fettdiet är inte alls farligt. Min egen åsikt är att det kan bli farligt om man äter så under flera år men att gå en kort diet med syfte att gå ner i vikt kommer inte ge dig cancer eller depression.


Utklipp från artikeln

"Den största faran är att den är inflammatorisk och påverkar hjärnan på ett negativt sätt. Dessutom blir folk deprimerade, trötta, sömniga och tänker trögare.


Den stora fettkonsumtionen påverkar våra hormoner på ett negativt sätt samtidigt som fettet fastnar i tjocktarmen. Det kan ge bröstcancer och tjocktarmscancer."

 

 

 

Vad tror ni? Har ni som testat dieten känt er trötta, på dåligt humör eller liknande?


♥Källa:Aftonb,

Kommentarer

Postat av: Becca

Publicerad 2012-01-05 17:51:04

Jag mådde jättebra när jag gick på LCHF!

Postat av: Niklas Riddarlo

Publicerad 2012-01-05 20:08:00

Kan ju säga att det båda är trams och att det inte finns vetenskapliga undersökningar som visar på detta!



jag har gått på LCHF i snart 2 månader och har aldrig mått så här bra.



Ända gångerna man kan få sämre hömor, trötthet och sånt är övergångsperioden.. Att gå från sockerdriven till fettdriven kommer under de 2 första veckorna visa vissa negativa effekter. Vi kan säga att kroppen har abstinesbesvär för att den inte får sitt socker.



Men efter 2veckor så mår du bättre än någonsin!

Om du äter LCHF på rätt sätt!



Har tittat ett 20tal dokummenterer, både på svenska och engelska och läst ett antal böcker.



PS Insulin är inflammatorisk och varför får man insulin? jo kolhydrater påverkar blodsockret och insulin tillverkas för att få ner blodsockret!



Det är den största boven till varför vi är feta är just för att vi äter så mycket kolhydrater så att vi måste tillverka så mycket insulin och Guess what!

Insulin är fettlagrande oxo!

Thats why we getting fat!



:)

Postat av: VinterVild

Publicerad 2012-01-05 20:37:02

Jag tror på att äta lagom av allt, kolhydrater behövs, precis som protein och fett.



Sen passar olika dieter olika människor. Som vegan är inte LCHF ngt för mig :)

Postat av: VinterVild

Publicerad 2012-01-05 21:01:52

Jag har ryggstretch på måndagar o benstretch på onsdagar :)

Postat av: Clara

Publicerad 2012-01-06 01:48:04

De där sjukdomarna kommer man definitivt riskera att utveckla om man äter en hög-kolhydrat, lågfett-diet :)



Jag är ju lchfare och jag mår otroligt bra av att avstå kolhydrater. Och fettet mättar otroligt bra och smörjer från insidan:)

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-01-08 19:36:39

Tack för alla era svar. Jag håller fullständigt med om att olika dieter passar olika personer och fett är inte farligt för kroppen utan nödvändigt. Dock håller jag kvar vid min åsikt att under en längre tid dv.s flera år skulle jag inte rekomendera LCHF.



Och Ja snabba kolhydrater är nog det som ger mest sjukdomar och fetma. Därför äter jag GI :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild