Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hemlagad falafel med ruccolayoghurt

Publicerad 2012-12-03 11:41:00 i Recept,

 
Jag testade att tillaga falafel. Har inte varit så förtjust i falafel men tänkte som men mycket annat att det är nog storskillnad på smaken på köpt och hemgjord. Jag älskar kikärtor och persilja så varför skulle inte falafel vara gott. Jag hade rätt, det var supergott, bland det godaste jag ätiti på länge. Receptet är från "Catherine Schück lagar Vego". Jag träffade henne när jag läste näringslära vid Örebros Univeristet. Hon var trevlig, och vi tillagade flera goda maträtter med betoning på nyttigt och näringsrikt.
 
Recept Falafel
1 burk kikärter a 400g
2 äggulor
1½ msk maizena
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
Salt & peppar
Sesamfrön
Olja till stekning
 
Sedan hade jag i färsk persilja, det var många andra recept som hade det. Väldigt gott. Lyfter hela rätten. Det är bara att mixa ihop alla ingredienser förutom sesamfrön. Rulla "massan" till små bollar och rulla dem i sesamfrön. Låt gärna stå i kylskåp om du har tid, de håller bättre. Stek i olivolja.
 
Blanda ihop en enkel ruccolayoghurt att ha till.
 
Recept yoghurt (bilden över)
Turkisk yoghurt
Ruccola
Hackat Rött äpple
Persilja
Salt & Peppar
 
Rätten är vegetarisk och GI godkänd (äpple ska man inte äta för mycket av). Serveras med quinoa eller annat GI/glutenfritt sädesslag. Smaklig måltid!
 
Gillar ni falafel? Har ni något annat recept eller gör ni på samma sätt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild