Kropp och själ

leslita.blogg.se

Att leva med dyskalkyli

Publicerad 2011-03-01 12:22:00 i Hälsonytt,

Jag har en gång förut fått mejl med frågor om dyskalkyli men då hade jag ingen lust att berätta. Nu fick jag ett mejl igen av en tjej som tror att hon kanske lider av dyskalkyli och då känns det faktiskt som att jag kan hjälpa personer genom att berätta min (pinsamma) historia.

Vad är dyskalkyli?
Dyskalkyli är inte detssama som dyslexi. Dyslexi innebär att man har svårigheter med att läsa och skriva. Dyslexi är svårigheter med matematiskt tänkande. Det vanligaste är att ha en kombination av båda men det jag har är renodlad dyskalkyli som är ganska ovanligt.

Hur är det att leva med dyskalkyli i vardagen?
Det kan vara lite varierande, men jag ska berätta hur det "påverkar" mig.
  • Först av allt så har jag inget sifferminne alls. Jag kan kolla i kalendern och läsa att jag ska vara i sal 247 och fem minuter efter när jag kommit fram till skolan så har jag helt glömt bort det och måste kolla igen. Så mycket av min tid bestå till att dubbelkolla. Jag kan inte memorisera koder, telefånnummer eller min egen postadress.
  • Jag har fortfarande svårt för digitalklockan. Och har svårt med tidsuppfattning i kombination med sträckor. Till exempel hur lång tid tar det att gå till affären? Är det långt, tar det en kvar eller en halvtimma? Iaf första gången, sen får jag skriva upp det ;)

Visste inte vad jag skulle ha för illustierande "dyskalkyli bild" men här är jag :)

Leslita Feb 2011

  • Jag kan inte huvudräkna, måste ha miniräknare.
  • Jag förstår mig inte på mått och enheter, gör det omöjligt att tex baka.
  • Jag kan inte tänka matematisk eller se mönster. Till exempel har jag precis fattat att alla salar som börjar på tvåhundra någonting ligger på plan två och alla salar som börjar på trehundra någonting ligger på plan tre i skolan. Tog liksom ett halvår att inse det, haha. Snacka om att ha sprunigit runt och letat i onödan.

Hoppas att ni har fått en uppfattning av Dyskalkyli och hur det kan vara. Ta kontakt med närmaste logoped eller prata med skolans personal för läs och skrivsvårigheter om du tror att du lider av detta. Mejla mig genom kontaktformuläret om du har frågor.

Hade du hört talas om detta? Vad visste ni om dyskalkyli?

Kommentarer

Postat av: jenny

Publicerad 2011-03-01 15:26:19

Jag tror också jag har detta, då jag precis klarade ett godkänt i matte A (på komvux, kuggade i matte under gymnasiet) I högstadiet läste jag i "lilla gruppen" men hade ändå galet svårt. Idag har jag svårt att baka, laga mat (skippar helt att mäta, går på känn) och jag använder miniräknare till minsta räkning! Hade nyss en tenta i skolan där det krävdes mattematiskt tänkande, hur den går blir spännande.. Usch. Men inte så mycket att göra åt, vi är bättre i annat istället! :)

Postat av: jenny

Publicerad 2011-03-01 15:44:02

Helt bra att du kan använda dig av musik:)

Jag läser till socionom, men det är som tur inte så mycket matte under hela det programmet så det ska gå bra (har en sambo som är riktigt duktig på att räkna, så han stöttar mig när det är tufft!



Fin blodg du har!

:)

Postat av: Katariina

Publicerad 2011-03-01 15:58:53

Det måste vara mycket svårt att ha dyskalkyli då hela ens vardag ju består av siffor/matamatik i någon form! Lustigt nog (om man kan säga det) är det andra gången på kort tid som jag hört talas om ang detta. Första personen var i tv serien Klass 9A i SVT där en kille fått hela sin skolgång förstörd - och framtid - då han inte fått adekvat hjälp (trots att lärare visste om det). Nu riskerar han att inte komma in på gymnasiet pga dåliga mattebetyg.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild