Kropp och själ

leslita.blogg.se

Mat Ro

Publicerad 2011-01-11 11:00:00 i Recept,

Känner ni att ni har ett inre ro när ni äter dagens middag? Jag kan ofta känna att jag stressar i mig maten och gör annat sammtidigt. Tycker att det är så tråkigt att sitta vid matbordet och äta själv. Då är det lätthänt att jag sitter framför datorn, tv:en eller pysslar med annat. Och sista matskeden tuggas fortfarnde när jag ställer in tallriken i diskmaskinen. Ändå kan många uppleva att jag är seg på att äta.

När man äter bör man göra det i lugn och ro. I en trevlig miljö som inte är stökig, högljudd. Tänd gärna ett levande ljus och ta ett djupt andetag innan du börjar äta. Som de flesta känner till är det också viktigt att äta långsamt och tugga maten väl för matsmältningens skull.


Nu är det inte sötsaker jag syftar på, men jag gillar bilden.



Tänker du på att ha mat ro när du äter?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild