Kropp och själ

leslita.blogg.se

"Inbillad fulhet"

Publicerad 2011-01-26 17:37:02 i Hälsonytt,

I dag är jag så där riktigt seg. Kände att jag bara ville hem och lägga mig den sista halvtimmen där när läraren pratade framför tavlan. Jag är i den perioden i månaden. Sötsugen, trött och orkeslös om ni förstår. Inga värkar än så länge iaf. Jag tänkte berätta lite om en ganska så okänd sjukdom som det håller på forskas om.



Väckarklockan ringer halv fyra på natten. Hon går upp omedelbart för att hinna göra sin dagliga extreme makeover. Hon sminkar sig, en halv milimeter i taget tills hela ansiktet noggrant är bearbetat i detalj. Platttången ligger inkopplad, sprejburken börjar ta slut och varje blont hårstrå ligger inte platt som det ska. Efter fem timmar är hon fortfarande inte nöjd. Men nu har hon inte tid, måste gå till jobbet och våga sig ut. Hon hatar att visa sig "ful" offentligt.

Hon promenerar en bit i blåsigt väder. Tankarna går runt, är håret förstört nu, rinner min svarta maskara ner för kinden, sitter verkligen den här kläningen snyggt på mig... Hon känner hur alla blickar kollar på henne, de tänker hur hemskt ful hon ser ut. Den lila självsäkerheten hon byggt upp faller helt. Hon drar upp luvan på den olivgröna jackan och drar upp den randiga halsduken framför ansiktet. I dag funkar det verkligen inte, jag hoppar över jobbet tänker hon. Hon tror att alla skrattar åt henne. I snabba steg och med blicken på marken skyndar hon sig hem. I säkerhet, i isolation från omvärlden. Hon ser sig själv i spegeln i hallen och undrar varför hon skulle födas så ful?

Inbillad fulhet



Det kallas Body Dysmorphic Disorder (bdd) och är en psykisk sjukdom. Personer som lider av det här tror att de är fula på riktigt. De har förvrängd kroppsuppfattning och ser olika defekter hos sig själva som inte existerar. Symptom kan vara nedstämdhet och att personen speglar sig tvångsmässigt.
  • Följderna av denna disorder är många, personen kan bli deprimerad, få anorexi, bulimi, isolera sig och skapa social fobi.
  • 40% är män som lider av bdd och för män är det vanligare att deras inbillade fulhet handlar om kroppens utseende. De vill bygga muskler och många börjar med anabola steroider och liknande.
  • Bdd räknas i dag som en variant av tvångssyndrom och
  • behandlas med kognitiv beteende terapi och antidepressiva mediciner.

Vad visste ni om Body Dysmorphic Disorder? Känns det som en "seriös"
diagnos? Känner du någon som har det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild