Kropp och själ

leslita.blogg.se

Planterat örter

Publicerad 2011-04-20 18:14:54 i Örtapoteket,

Citronmeliss

Hej kära läsare, jag har haft fullt upp senaste dagarna och inte hunnit blogga. Helgen i Trollhättan var bra, skönt att komma i väg. Jag var med familjen. Vi åkte till Göteborg på lördagen på marknad och så åt vi på Kina restaurang och tog en sväng till Ikea. Där är alltid kul. Jag gillar inredning och att få inspiration till hur jag ska möblera min framtida lägenhet. På söndagen var vi på Överby köpcentrum i Trollhättan och där köpte jag frön att så/plantera.

Så i dag efter skolan så planterade jag de. Köpte vita krukor i går på en liten antik/kuriosa affär här i Bandhagen, kostade 5 eller 10 kr st. Jag planterade Citronmeliss, Persilja, Basilika och Koriander den här gången. Hoppas att de vill växa sig stora. Basilika och persilja har jag odlat förut med lyckat resultat men citronmeliss har jag hört ska vara så svårt och ta lång tid.

Örter

Har ni testat att plantera dessa örter? Har du kanske själv sått något i år?



♥Relaterade inlägg: Basilika,

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-04-20 21:11:08

Åh det är så roligt att så! Basilika blir ju helt galet om man sår själv, det blir en enorm planta om man sköter den! Det känns så lyxigt med färska örter tycker jag.

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-04-20 21:23:02

Min mamma satte alltid olika örter och kryddor på våren, men sen hon kom på att man kunde köpa färdiga i kruka så började hon göra det i stället! Jag brukar också köpa dem på kruka, men för att de ska växa behöver man plantera om dem i riktiga krukor - men då kan de växa och bli jättefina!! Sen plockar jag lite hela tiden och lägger på tork!!



Här kommer svar på din kommentar på min blogg:

Tack Lesly! ♥

Lycka till med "svamp-grynen"!! Det vore väldigt intressant att testa såna igen! Det växer ju till sig så man kan dela med sig har jag för mig...! Kanske jag skulle kunna få lite av dig när jag kommer ner till Stockholm nån gång? Och visst gick de att frysa ner - eller är det jag som minns alldeles galet??



Jag tror absolut att man kan träna upp sig att minnas sina drömmar!! Jag känner en tjej som är helt suverän på att tolka drömmar, och hon kanske ska ha en drömtydningskurs i min lokal! Hoppas verkligen att det blir av!! :D

Kram!!

Postat av: Eva

Publicerad 2011-04-21 08:09:58

Åh, jag älskar att ha örtkryddor i köket! :-) Men jag brukar köpa färdiga plantor, tycker de blir kraftigare och håller bättre. Och så har jag nog inte tålamod att vänta på att fröna ska gro :-)

Jag har alltid basilika, rosmarin och mynta hemma. Nu har jag även dragon.



Lycka till med odlandet!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild