Kropp och själ

leslita.blogg.se

Stenmassage ^^

Publicerad 2010-01-29 19:38:33 i Spa & Massage,

Som ni redan vet så var jag på två kurser igår. Aromaterapi och stenmassage. Tänkte börja berätta lite om Hot stone massagen som vi fick lära oss. Man använder sig alltså av stenar, det bästa är om man har lava stenar för dem håller värmen längre. Det är en helkropps behandling och den vi fick lära oss är Samisk.



* Man värmer stenarna och så använder man olja för att smörja in dem och huden med.

* Det finns olika grepp också med stenarna man kan glida, knåda, pressa och cirkulera m.fl.

* Man placerar stenarna på olika ställen på och under kroppen innan man packar in personen med handukar och ev filt. Man kan se likheterna på punkter/ställen ifrån akupunkturpunkter om man har läst TKM. Även chackran är centrala.

Denna punkten på pannan tillexempel. Bilden är på Neela, och jag valde en vit sten som blev så fint emot hennes hudfärg :)



* Det jag tyckte var spännande var att samerna gör en liten ritual av det hela, stenarna skulle slå emot varandra så att dem gav i från sig ett litet kling ljud. vackert.

* Medans man ligger inpackad så får man även en ansiktsbehandling där man rengör och massaerar sedan med två små stenar.




Det gick riktigt bra! Denna var som gjord för mig, jag som har hållt på med kristallterapi och verkligen känner av energierna i stenarna. Det kändes väldigt naturligt och stenarna lade sig i perfekt i mina handflator. Jag tappa inte alls greppet eller tyckte att det var svårt. Våran lärare sa till mig att de såg riktigt bra ut och såg ut som att jag hade vana. Undrade om jag hade gjort det innan. Och personen som jag fick öva på sa också att jag var duktigt och hade bra tryck.

Så hur känns det för gästen?
Jo jag fick också bli masserad i övnings syfte. Jag njöt verkligen. Det kändes varmt och den värmen spred sig igenom kroppen. Man kan även använda kalla stenar som är vanligare i varma länder där man vill ha en svalkande effekt. Därför vi kallar den stenmassage och inte översätter varm ifrån Hot stone. Sedan kan man faktiskt få till en ganska djup massage vilket jag inte hade spekulerat så mycket kring. Stenmassagen kan lösa up späningar om man gör rätt och vågar ta i. Man har olika storlekar på stenarna för att täcka över vissa områden. Det är väldigt avslappnande och skönt helt enkelt. Testa!



Någon som har testat Stenmassage? Vart, hur var det? Någon som skulle vilja testa?

Kommentarer

Postat av: cilla

Publicerad 2010-01-29 22:58:04

jag älskar stenmassage, ps min gubbe är "same" men han har bott här nere i skåne nästan hela sitt liv. hoppas att du har det bra och jag hoppas att du får en härlig helg. kramisar

Postat av: F & Kristall

Publicerad 2010-01-31 23:00:42

Tack så jättemycket för kommentaren ! <3 Gud vad skönt det lät med stenmassage, aldrig provat men just nu hade nog de flesta typer utav massage varit nice :p

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild