Kropp och själ

leslita.blogg.se

Semlor!

Publicerad 2010-02-16 10:17:50 i Recept,

Nu ska jag göra en reseach här: Vilken stad bor du i? och hur ofta/ under vilken period kan man köpa semlor där?

Idag är det Fettis/semle dagen! Jag satt o disskutera med en kompis och då säger han med undrande ton: vadå?, vad är det som är så speciellt med jusst denna dagen eller månaden? Folk äter väll semlor året om?

Nej det gör vi verkligen INTE!? vart fick du det ifrån? Jo det tycker jag säger han. Men det finns ju inte ens semlor att få tag i året om det säljs bara i februari. Han fortsatte insistera att jag var konstig och vice versa.

Årets Semla åt jag igår!

Sedan kom jag på svaret. Ja men jusste ja du bor ju i Göteborg! Där går ALLT att få tag i ALLTID! :D Jaha säger han. Så semlor går bara att få tag i under februari månad i små vanliga städer om man inte bor i Göteborg ev Sthlm berättar jag. Det hade han ingen aning om. Inte heller visste jag att man kunde köpa semlor där under hela hösten och våren?! Jag som ÄLSKAR semlor och verkligen ser detta som en höjdpunkt!

Ska berätta också att jag åt semlor innan jag föddes! Min mamma åt en semla varje dag under hela sin graviditet och dagen jag hade födds så gick mina föräldrar til samma cafe och beställde en semla som vanligt och då matade de mig med grädde. Så det var det första jag fick smaka på efter modersmjölken. Så inte undra på att jag gillar det så mycket! :)

Så hur ofta och under vilken period kan man köpa semlor hos dig?

Kommentarer

Postat av: MissMagicGirl

Publicerad 2010-02-16 13:36:44

Jag bor i Stockholm och de börjar typ med semlor i februari och slutar väl om några veckor. Tycker själv att de börjar lite för tidigt. Det gör att idag blir mindre speciellt. Men de säljer i alla fall inte året runt. :) Semlor är verkligen gott. Kul att det var det första du åt.

Postat av: MissMagicGirl

Publicerad 2010-02-16 13:37:39

Oj, när jag skrev februari menade jag Januari! :P

Postat av: camilo

Publicerad 2010-02-16 14:29:10

Hmm lustigt för jag åt en semla på centralen i sthlm november 2008.. O ja, jag minns varenda semla jag ätit i mitt liv :D

Postat av: Lesly

Publicerad 2010-02-16 15:24:40

hehe jaja det kanske råkade vara så just den gången men inget vanligt förekommande :)

Postat av: camilo

Publicerad 2010-02-16 18:34:45

kanske var en Extraterrestrial semla :D

Postat av: Lesly

Publicerad 2010-02-16 21:22:34

hahah Ja där har vi hittat lösningen! :)

Postat av: Katrin

Publicerad 2010-02-16 21:30:53

Bor i Malmö, där finns bara semlor i februari :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild