Kropp och själ

leslita.blogg.se

Fejkad mat eller äkta vara?

Publicerad 2010-02-18 07:37:53 i Recept,

Något väldigt aktuellt som folk börjar bli mer medveten om är kosten. Vad äter vi? Mat står i fokus.

Bilden är länkad


I video klippet börjar Mats-Eric journalisten som skrivit en bok om hur maten är t.ex. E- ämnen, färgämnen, konsisteringsmedel, konsistens och alla möjliga tillsattser hålla en föreläsning om sin åsikt kring vad som finns i affärer och vad som ges till barnen i skolan på 20min som är värd att se och lyssna på! Mats-Eric Nilsson har skrivit boken "Den hemlige kocken" bör också nämnas. I videoklippet kommer sedan en kvinna in från livsmedelsverket som berättar sin åsikt (gankska segt, spola förbi typ :P) och i slutet bildas en het diskussion emellan dessa två personer!

Exempel som Mats-Eric Nilsson berättar är:
  • Svarta oliver är egentligen gröna oliver färgade med järnglucomat
  • Bröd som det inte händer något med efter ett år, det ändras inte som ett naturligt bröd bör göra!
  • Han avslöjar många märken och exakta varor som är fullproppade med tillsattser
  • Mörkt cibatta bröd, men hur blev det mörkt? Jo med hjälp av sockerkulör!
  • Matvaror som blivit smaksatt med t.ex. vanilj eller jordgubbar gör att barnen inte tycker om den naturliga smaken för att den smakar för lite då. Man har blivit van med den "fejkade" smaken.
  • Light produkter innehåller mer tillsattser än orginal produkter
Siffror
  • En skagen röra vann i en tävling där man letade fram flest tillsattser. 22 st! (Rydbergs)
  • 48 olika kemikalier skapar jordgubbs smak i milkshake eller glass (Burger king)
  • 1,5% avocado i en guacamolemix. Aromämnen för smakens skull, färgämnen, konsistens m.m (texmex Santa Maria)
  • 9 st E-ämnen i potatissallad som är markerat med "Hemlagat"
  • Kåldormar med 67 ingredienser, nödvändigt? (Dafgård)



Tillgänglig t.o.m. lör 29 maj så kolla på den!

Och slutligen då frågar jag er. Vad tror du? Överdriver han eller stämmer det? Vad kan vi göra åt det? Och hur äter du /din familj? Andra åsikter är bara att skriva ner i en kommentar!

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2010-02-18 11:46:20

Aha ok =) Men det är ju skönt det ju!

Den jag eventuellt ska gå sen är ju 3 år. Och jag vill inte haha! Men man måste ju om man vill bli något.

Postat av: Elin

Publicerad 2010-02-18 22:06:22

Hej!



Kul att du hör av dig igen! Tyvärr så blir det ingen vidare utbildning för skolan iår, de fick avslag på ansökan. Men de kommer ha en del små kurser i stället som dock kommer kosta oss lite mer.



Jag gör pajen med grahamsmjöl, dinkel och lite vetemjöl. 3 dl mjöl, lite av varje, 1 dl olivolja, lite kesella och salt. Jätte enkelt och jätte god pajdeg! Inte lite torr och smaklös som "vanlig" pajdeg. Super gott och enkelt!



Ja nu är jag certifierad och klar, svårt att säga om det var svårt eller inte. Men den teoretiska delen var lättare än jag trodde, men jag kuggade nog på de flesta fysiologi frågorna för jag läste mest anatomi. Men jag klarade det ändå! Har man läst på musklerna och alla ben och knölar ordentligt så klara man det! :) Det är alltså ett teoretiskt prov med kryss frågor, tror det var nästan 100 frågor. Sen är det två praktiska, ett med palpation och frågor och musklerna och ett prov där man masserar. Lycka till!



Kram



Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-19 09:37:56

Hehe vad gott:) man får ju passa på!!



Nee jag brukar inte direkt tro på sånt där, så använde inte direkt stenarna till något särskilt. Men just min ena, Halit, den fick jag utav min mormor o den ska tydligen hjälpa mot rädsla & sånt där. Haha och lustigt nog så funkar den iaf:) Sj då, vad har du dina stenar till för? Kram

Postat av: M - Bloggar om personlighet, skönhet, mode och foto!

Publicerad 2010-02-19 17:00:32

Hej! :D

Det är många av mina läsare som har frågat om jag ska ha några tävlingar, så jag ska börja med det på måndag, men jag har ett problem. Jag vet inte vad för sorts tävling. Veckans blogg, veckans bild, veckans person?

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-20 01:16:51

Hehe åh tack:D



Joo men det var ju genom den där stenen som gjorde att jag började tro :) Med just dess effekter osv. Och jag tror ju att ju mer man själv tror på det, så funkar det! Men spådom låter intressant hehe:)! Hoppas du haft en fin kväll !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild