Kropp och själ

leslita.blogg.se

Diagnos på mitt "Case"

Publicerad 2009-09-23 20:16:29 i Alternativmedicin, Kinesisk Medicin,

Idag träffade jag mitt casa för andra gången. Och meningen var att jag skulle sätta diagnos på denna person idag men det är jätte svårt. Det är flera kategorier och mycket som spelar in.
Jag observerade kroppshållning, blicken, rösten, lukt, hår, ögonvitan, ansiktsfärg, tungan, och massa mer...

Ställde frågor om allt möjligt plus lite till. t.e.x. Aptit, smärta, hörsel, syn tog puls och sjukdomshistoria.
Förra gången ställde jag frågor kring levnadsstilen Kost, träning, psykiskt, relationer, sömn, personlighet, vanor m.m



Sedan ska man få reda på om det är i Yin eller Yang obalansen ligger. Om det är Fullhet eller tomhet, hetta eller kyla, inre eller yttre och överskott eller underskott.
När man sedan har hittat obalansen så kan man börja behandla enligt TCM :)


p.s glöm inte frågestunden om mig som pågår hos en makeup artist´s blogg. Kolla *detta inlägg*
­Tomhet yin syndromstärk hälso-qi och värmande metoder.
­Fullhet yin syndromeliminera patogena faktorer, stärk yang qi.
­Tomhet yang syndromstärk hälso-qi och yang funktionen.
­Fullhet yang syndromeliminera patogena faktorer, stärk yin qi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild