Kropp och själ

leslita.blogg.se

Olika aspekter på hälsa

Publicerad 2009-10-15 08:39:00 i Psykologi,


Jag satt och tänkte på en enkel sak som hälsa. Och kom på att det är ganska mycket som ska stå rätt till för att ha en "fullbordad" hälsa. Man ska må bra på alla aspekter... 

Fysisk hälsa - t.ex. frisk, kondition, styrka, rörlighet och koordination.
Mental hälsa - t.ex. positiv livsinställning, jag-styrka, inre harmoni
Social hälsa - t.ex. trivsel, gemenskap, vi-känsla
Andlig hälsa - t.ex. vad är livets mening (
meningsfullhet), inre frid och stillhet, tro,

 

Det är inte så lätt som man tror att "må bra". Men jag tänkte på det att när den mentala hälsan är rätt så kommer den andliga hälsan automatiskt att också kännas bra. För att allt börjar i en själv. Har man jobbat igenom sådant man ej är nöjd med och stärkt ens bra egenskaper så har man accepterat sig som man är. Eller hur? Sen om man har accepterat sig som man är och trivs bra i sig själv, så kommer man finna meningen med livet och något att tro på. Eller inse att man inte behöver något att tro på.

 

Till sist den sociala hälsan som jag tycker är svårast, den tror jag också har sin grund i den mentala hälsan. Om man älskar sig själv så kommer din omgivning att känna av det och dras till dig. Om du inte kan tycka om dig själv så hur ska du kunna förvänta dig att andra ska göra det? Väldigt simpelt sagt.   

"Allt kring din hälsa börjar i dina tankar...resten faller på plats efter det...."

Viken del tycker du är viktigast? svårast? Kan det stämma det jag säger att det hör i hop men basen i det mentala/psykiska?

 

Om

Min profilbild