Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ost beroende?

Publicerad 2009-11-22 16:43:50 i Hälsonytt,

Vi har alla hört talas om att man kan vara socker beroende och alkohol beroende men nu har forskning kommit fram till att det finns ett ämne i ost som man kan bli beroende av. Forskaren Neal Bernard hittade ett morfinliknande ämne i ost. Som kroppen kan bygga upp ett behov av. Det är proteinet kasein som under sin nedbrytning av osten omvandlas till så kallade kasomorfiner. Och dessa kasomorfiner bidrar till att stärka tillståendet av beroendet. Dessutom höjer ost kolesterolvärdet.



Tror ni på detta? Är du beroende av ost kanske?
jag är...

Kommentarer

Postat av: Ulrika

Publicerad 2009-11-22 16:54:40

Ja mina barn ska gå med skolan imorgon och ta sprutan fast min minsta har fått feber och snuva idag så hon missar det.

Postat av: Eva

Publicerad 2009-11-22 20:36:12

Ost är gott, men trist det där med kolesterolen....

Postat av: diana

Publicerad 2009-11-23 15:26:00

Jag med...fast bara när jag dricker rödvin ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild