Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kinesisk Matlagning

Publicerad 2009-11-20 09:46:49 i Recept,

"Nu är det så att "någon" har råkat ändra inställningarna på min mobil så att kvaliteten blev helt usel och storleken blev för liten och jag är jätte ledsen över det :( Men så går det när man skickar runt kameror ...aa ta kort på mig här varsegod! Ni vet... yeh yeh ingen ide o sura över det"

Dagen började med en kopp grönt Te, vår lärare häller upp i kina koppar. 




Jag tillagade bl.a Peking Anka denna dagen.




Kocken visar hur man dekor skär olika frukt och grönsaker




Ros av tomatskal



FÖRRÄTTERNA serverades kalla med olika såser.

Soppa


Pannkakor av mjöl och vatten, stektes. Sedan fixade jag till må strimlor av slang-gurka och salladslök.
Det lade jag in i en röd chili ring. Och ankan skars upp. Detta tog några timmar kan jag lova.  


Anka som blev över lades upp fint på ett fat.


Dublins med köttfärs och kål? b.la. (Jag hjälpte bara till med att vika ihop dem så vet ej vad det var i)

Risrulander med Kinesisk brocoli


Dukning


Kring denna tunna paperslapp utförde vi en traditionell ritual för lycka.


En låga tänder den och man önskar sig något. Väldigt fint.


VARMRÄTTERNA

Fisk som är utrensad (genom munen för att inte skära i den)




Klar


Pilgrims musslor


Fisken


Strimlad biff



Stekt ris med räkor


EFTERRÄTT

Frukt Sallad med Melon, ananas, apelsin och en lichi liknande frukt.


Alla rätter och moment åts såklart med Pinnar :)


Visst ser det mumsigt ut? :)

Utvärdering: Det som är så intresant med Kinesik kost är att det tillagas på ett så specielt vis med balans i fokus. Allt ska vara i harmoni utefter femelements teorin. Och jag blev förvånad över hur bra jag mådde efter första rätterna. Jag todde att jag skulle bli väldigt mätt och undrade hur jag skulle orka smaka på alla rätterna. Men när det äts i lugnt tempo och i en speciell ordning så skapas balans även i magen. Allt smakade spännande med de fem olika smakerna i sig. Såsen som serverades till biffen var söt i början, salt och sur efter någon sekund och blev riktigt hett i eftersmaken och detta inom loppet av några sekunder. Helt otroligt. Det var imponerande hur allt hänger samman med hälsa och kost. Det är viktigare än man tar hänsyn till.

*Läs gärna tidigare inlägg kring ämnet: Kinesisk kost video,

Kommentarer

Postat av: sussi

Publicerad 2009-11-20 10:09:22

jädrar vad duktiga vi var!

Postat av: Eva

Publicerad 2009-11-20 13:16:57

Åh vad spännande, ser ju jättegott ut! Själv sitter jag just nu och äter sushi :-)

Sv: Nä, jag blev inte så rädd igår. När jag förstod att det var en mänsklig ande kände jag mig lugnare. Och mycket handlar väl om kunskap också. Förut blev jag skitskraj och ville bara få bort "det där". Men nu har jag förstått att det oftast bara är anhörigas andar, eller spöken som vill ha hjälp. Så de är ju rätt ofarliga :-) Fast, visst blev jag lite överrumplad.

Postat av: Cristian

Publicerad 2009-11-20 14:41:35

Du, det där ser grymt bra ut! :) Man blir ju typ sugen på allting.

Keep up the good work! ;)

Postat av: LUHLUU (BLOGGÄGAREN)

Publicerad 2009-11-20 17:50:21

åh tack så mycket! vad spännande det verkar att laga sån mat, inga tråkiga skoldagar där inte ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild